I 1979 brant store deler av Rognan sentrum. I brannen gikk mye dokumentasjon av båtbyggeriene tapt, men materialet fra den største og lengstlevende bedriften ble reddet. Drageslipen AS hadde også tatt vare på arkivene etter sine forløpere. Når Drageslipen AS la ned, ble arkivet liggende på lager og glemt.
Saltdal kommune overtok senere boet etter Drageslipen AS. I 2008 ble arkivet gjenoppdaget og det ble gjort avtale med Arkiv i Nordland om avlevering av arkivet for ordning og bevaring. I alt ble over 85 hyllemeter med materiale avlevert. Etter avlevering sto arkivet på lager hos AiN i påvente av ledig ordningskapasitet og finansiering.
drageslipens arkiv på paller
Ukjent
I 2012 søkte AiN Norsk Kulturråd om midler til «Bevaring av skipsindustriarkiv fra Saltdal», og fikk innvilget 150.000 kroner.
Espen Are Hansen har hatt hånd om hele prosessen med å få dokumentene fra paller over til arkivhyller. Arbeidet har vært utfordrende siden bare deler av seriene var intakte. Mye materiale måtte grovsorteres før det kunne ordnes.
Drageslipen under ordning.
Etter endt prosess fordeler de tre bedriftene Johan Drage A/S, Saltdals Verftet A/S og Drage Industrier A/S seg på over 40 hyllemeter med ryddige arkivbokser.
Dragebokser
Arkivene inneholder tegninger og foto av båtene som ble bygd her i tillegg til papirer vedrørende selve driften av slipen: Korrespondanse, personalmapper, møtebøker, tilbakemeldinger fra kunder, inventarlister og stempler.
Båtbyggervirksomheten startet rundt 1907 som Johan Drages Baadbyggeri, og produserte stort sett fiskefartøy. Motoriseringa av fiskeflåten var i full gang og etterspørselen etter modernebåter var stor. Etter 1940 økte produksjonen av fraktefartøy, bilferger og større fiske- og fangstfarkoster. Fra omtrent 1960 ble båtene både større og produserte i stål.