OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

1900-tallet i Rana

1900: Staten driver nå Revelen Sagbruk og Høvleri nedenfor Revelfossen. Driften tar helt slutt i 1927.
1900: Det er 4.639 innbyggere i Mo herred, derav 665 innbyggere i Mo tettsted.
1900: Jektebyggeren Ole Kristensen Løkberg og arbeidslaget fra Rana, bygde lastepram og slepebåt i Norbotten for den Statlige Svenske Järnvegen. Fartøyene ble brukt til anleggsarbeidet på Malmbanen/Ofotbanen.

1901: Firma L.A.Meyer startet kolonial med bakeri på Storforshei med William Jacobsen fra Steigen som bestyrer. Han overtok butikken i 1932.
1901: De amerikanske Ingeniørene som har stukket ut «Dunderlandsbanen» reiser nå heim. Banen og kaianlegget blir påbegynt til våren.
1901: Konsul Nils Persson selger Gullsmedvika og alle malmrettighetene på Mo og i Hemnes.

1902: Selskapet »The Royal Bioscope» med tyskeren Paul Kräusslich, viste som den første levende bilder i losjelokalet på Mo.
1902: Den nyåpnete Dunderlandsdalens Mineralvandfabrikk på Selfors, ved Annæus Myklevand, kunne levere alle sorters brus og sportsøl. 
1902: Dunderland Iron Ore Company Ltd (DIOC) ble stiftet i London, med en aksjekapital på over to millioner engelske pund, med formål å utvinne malm i Dunderlandsdalen.

Fra byggingen av Dunderlandsbanen 1902. Her fra Gullsmedvikskjæringa. - Klikk for stort bildeFra byggingen av Dunderlandsbanen 1902. Her fra Gullsmedvikskjæringa.

  

1902: Tuberkulosen fikk en hurtig og meget stor utbredning etter DIOCs etablering.
1902: Gina Skulestad kom fra Rombaksbotn og åpnet Skulestads hotell på Mo.
1902: «Dunderlandsdølen» ble grunnlagt og eid av Redvald Knudtson, kom ut med første nummer lørdag 23. august. Avisen kom ut en dag i uken og ble trykt i en håndpresse hos Hemnes boktrykkeri.  
1902: Ved det store leirraset 11. november i den 300 meter lange Gullsmedvikskjæringa, omkom det fire mann fra Vefsn, Alstahaug, Brønnøy og Velfjord.

 

1903: Mo Aannerlag åpnet skistua. Det ble bygd ny skistue i 1931 av Mo skilag.
1903: Diocs lille sykehus i Mellomvika ble åpnet med doktor Jens Chr. Grüner.
1903: J.P. Hauknes (Jens Pedersen Hauknes) etablerte landhandel på Nevernes. Etter Diocs stopp ble det flytting til Mo.
1903: Skonseng skole i Dunderlandsdalen ble ferdigbygd. (Den var i drift til 1953 da nyskola så dagens lys).

1903: Venstreavisen "Ranværingen kommer ut. Skifter navn til "Helgeland" i 1910. Avisen opphører i 1957 som høyreavis.
1903: Ole Bang fra Ytteren, ga ut boka “En nordlandsjente”.

KEISER Wilhelm II var på besøk i området i 1903.  - Klikk for stort bildeKEISER Wilhelm II var på besøk i området i 1903.

  

1903: Keiser Wilhelm II ankommer Rana med Yachten "Hohenzollern". Han og følget drar blant annet med hester og kjerrer på omvisning til den mektige Reinforsen ved Skonseng. Middagen var organisert av amerikaneren, Ing. Herschel Roberts ved firmaet Standard Constructions Corporation og ble servert ute i det fri på Reinforshei.
1903: En arbeider fra Alstahaug omkommer på kaia i Gullsmedvik da han under lossing får ei stor sementblokk over seg.

 

 

1904: Dunderlandsbanen mellom Gullsmedvik og Storforshei ble åpnet og overdratt 1. november, fra entreprenøren, amerikanske The Standard Construction Corporation Ltd. (SCC), New York, til engelske Dunderland Iron Ore Company Ltd. (DIOC), London. Banen ble bygd for malmtransport og var 24 km lang. Opptil 1500 mann var i arbeid på det meste. Anleggstiden varte i ca. 30 måneder. (Banen ble fra 1942 en del av Nordlandsbanen).

1904: Mo Idrætsforening blir stiftet 5. mai i Losjelokalet. Første formann blir Anton Pareli Jæger, opprinnelig fra Selsøyvik i Rødøy.
1904: Mo Mandsangforening som ble stiftet 17. januar ble nedlagt i 2019.
1904: Mo fikk sitt eget brannvesen og brannkorps.
1904: Mo Idrettsplass på Moheia begynte å se dagens lys.


1905: Ved folkeavstemmingen i Mo herred ble det avgitt 473 stemmer for republikk og 165 stemmer for kongedømme.
1905: Mo Musikkforening bygde og åpnet den første Musikkpaviljongen på torget. 
1905: Mo Tollstasjon ble opprettet.  Mo Tollsted ble åpnet 1. mai tre år senere.
1905: Odin Benum, eier og bestyrer av Vefsn Folkehøgskole (Halsøytoppen) holdt 17. mai talen i Mo.
1905: Det ble opprettet offentlige skysstasjoner på Mo og Kvitenget i  Dunderlandsdalen.

1905: «Kulturambassadøren», forfatteren Ole Bang, 1870-1939 fra Ytteren, har forestilling på Manhattan Theatre i New York med sitt kunstnerkompani.
1905: Mo Folkeskole med seks klasserom, sløydsal, kontorer og  to leiligheter ble åpnet 6. november på Moheia. Det ble innlagt lys i 1907. Den brant ned til grunnen  28. oktober 1952.
1905: Mo Kristelige Ungdomsforening ble stiftet i Mo kirke 10. desember med sogneprest  Jacob Dybwad Johnson som formann.

1905: Mo Sanitetsforening ble stiftet 19. september i Losjelokalet, med Kristine Marie Bogen som første formann.
1905: Kviteng Skole i Kvitenget ved Storforshei ble ferdigstilt. (Den ble nedlagt i 1951).
1906: Mo Arbeiderforening innvier Folkets hus i Toraneset.
1906: Skytteren Ole Tobias Olsen (f. 1878 i Oslo - død 1940 i Oslo), er norsk flaggbærer ved sommer-Ol i Athen. Han gjorde senere tjeneste som politimester for Helgeland, som overrettssakfører i Mosjøen, og han var i flere år ordfører i Mosjøen.

1906: Ranens Bly- og Sølvverks bergrettigheter, eiendommer i Mofjellet og Andfiskå ble overtatt av Oslomennene, grosserer Einar Westye Egeberg og Ing.major Peter Johannes Krefting.
1906: Det ble opprettet offentlig skysstasjon i Umbukta ved fjellstuemann Ole Enarsson Melbye med skyssplikt til Mo og Strimasund. Det ble slutt i 1926.   
1906: Mo Trævarefabrikk i Tverrånes ble etablert av Lauritz Christensen og Hans A. Meyer.

1906: Mo skytterlags nye bane ved Svortdalen ble åpnet med skivene mot Mofjellet.
1906: Leiegården som senere huset både telegrafverket og to forretningsbanker ble ferdigstilt på Ner-Mo.
1906: Panserskipet «Harald Haarfagre» på 3 492 tonn gjestet Mo et år etter unionsoppløsningen med en besetning på 250 mann.
1906: UL Daggry på Alteren blir stiftet 16. september. Første formann ble Mathias Sletten.

1906: Mo får sin første bokhandel.
1906: Mo Postkontor åpnet med Jørgen Assersøn Hiorth fra Kristiania som mester. Poståpneri ble etablert i 1842. Postkontoret ble nedlagt i 2014.
1907: Firma H.A. Hanssen (Slakter Hanssen) ble stiftet med kjøtt og fiskehandel på Storforshei.
1907: Langvassåga bru mellom Reinforshei og Røssvoll på senere riksveg 50 ble åpnet.

1907: Det private Mo Elektrisitetsverk ble stiftet. De åpnet samme høsten Helgelands første vannkraftverk i Revelfossen som produserte til 1958.
1907: Den første kaia sto ferdig i Andfiskå bygget av Ranens Bly-og Sølvverk.
1907: Elsa Laula holder foredrag 01.desember i Folkets Hus i Toranes om "Lapperne og Civilisationen" for 80 frammøtte. 25 øre i inngang.

1907: Kong Haakon og Dronning Maud besøkte Mo fredag 2. august under kroningsferden. Den 4 årige Kronprins Olav, og norsk sendemann til London, Fridtjof Nansen, var også med i følget. De kom med DS «Olaf Kyrre»
1908: Apoteker Ole Andreas Larsen født i Haugesund åpnet Ranens Apotek i o.r. sakfører Carl Nerva Jacobsens gård i Strandgata 5
1908: Den 22 år gamle Alfred Holm Mønnich født i Kristiansand S. ble første bofaste tannlege på Mo.
1908: Båsmo kooperative handelslag blir stiftet.

1908: Nye Mo Hotel (Gjestgiveriet) ved søstrene Anna og Hanna Johansen åpnet.
1908: En følge av unionsoppløsningen i 1905 er at postkontoret på Mo meddeler at det ikke lenger er tillatt å bruke frimerker med Kong Oscar IIs portrett.
1908: Vassdragsvesenet regulerte Raudvatnet med dambygging og hevet vatnet en meter. Det ga et magasin på 4 millioner m3.
1909: Bakeribygget til L.A. Meyer på torget ble ferdigstilt og tatt i bruk.

1909: Överumans Trafikkselskap AB startet motorbåtrute med «Øveruman 1» på den 4 mil lange strekningen Umfors - Strimasund - Umbukta. Båten tok 12 passasjerer og gods.
1909: Mo Kristelige Ungdomsforenings lokale i Strandgata ble ferdigstilt.
1910: L.A. Meyers damskipskai ferdig og tatt i bruk. (Det ble slutt i 1954 da den ble tatt av Ranisen).

1910: Den 32 år gamle Konrad Jonassen fra Mo Skytterlag, ble skytterprins ved landsskytterstevnet i Tromsø. Det var 357 deltakere.
1910: Det var 6 005 innbyggere 1. desember i Mo herred.
1910: Det ble opprettet offentlig skysstasjon i Ildgruben ved Petter Hansen Ildgruben. Det ble slutt i 1924.
1910: Telegrafvesenet flyttet inn i 2. etg. i  Leiegården på Nedre Mo.De flyttet i 1964 inn i nybygg i Sørlandsveien.

1911: Mo Private Middelskole startet opp.
1911: AS Rødfjeldets Kisgruber ved Raudvatnet startet regulær drift i Mossgruven etter prøvedriften året før. Kisen ble kjørt med hest og slede den vel 2 mil lange veien ned til malmtippen i Moholmen. Fra 1915 kjøpte Elektrokemisk AS (Elkem) aksjemajoriteten i selskapet, og hadde drift til slutten i 1919. I tillegg til ansatte var det på det meste nærmere 100 hestekjørere. Det ble tatt ut 53 000 tonn av den reneste svovelkis som noensinne er tatt ut av en norsk gruve. Mesteparten ble eksportert til Tyskland.

1911: Nordlands lengste og vakreste steinbru på senere riksveg 50, Messinge hvelvbru med et spenn på 35 meter ble åpnet på Dunderland.
1911: Rødlielv steinbru i Utskarpen ble ferdigstilt. Den ble senere fredet.
1911: Båsmo skole ble ferdigstilt og tatt i bruk.

1912: Mo fikk kino i losjelokalet, drevet av ”Losje Karakterens prøve”. Det ble slutt våren 1940.
1912: UL Heim i Straumbygda ble stiftet 12. mars med Olav Engen som formann. Seks år senere kom de inn i eget hus.
1912: Mo  Kooperative forening  ble stiftet søndag 21. april i Mo Ungdomslags lokale.  
1912: Røssvollheia i Nord-Rana tapte mot Drevjemoen i Vefsn, da valget av eksersisplass ble tatt.
1912: Den store stamtelefonlinjen fra Trondheim og nordover ble ferdig til Mo.  

1912: Bossmo Fotboldklub ble stiftet 8. mai med Alfred Braaten som formann. Finn Münster som ble Norgesmester i 1903 med Odd Boldklub ble trener. Første året slår de Mo 3-0.
1912: Statsminister og venstremannen Gunnar Knudsen holdt foredrag for et fullsatt Folkets hus.
1912: «Dunderlandsdølen» stempler konkurrenten «Helgeland» for et løgnaktig smudsblad av groveste slag, skrev Nordlands avis.

1913: Ranens Bly- og Sølvverk søkte Mo formannskap om anbefaling for konsesjon for oppdemning av Akersvatnet 3, 5 meter, og regulering av Dalselven for kraftoverføring til Ranens Zinkværk i Andfiskå.
1914: En 27 år gammel mann forulykket ved tømmerfløting i Borvedaven i Langvassgrenda.
1914: Selforsbrua ble åpnet. Tverrånes-ferja over Storelva ble historie.
1914: Karl Edwart Dahl, en av de overlevende fra Titanic’s forlis, holder foredrag med lysbilder i Arbeiderforeningen på Mo.

1914: Helgeland Privatbank A/S blir stiftet. Den gikk konkurs i 1926.
1915: Mo Aannerlag skifter navn til Mo Skilag.
1915: Det private «Kraft-aktieselskapet Mo i Ranen» (KAMOR) ble stiftet 9. mai. De startet produksjonen ved Ildgrubfossen året etter med levering til Bossmo Gruber og Rødfjeldets Kisgruber.

1915: Mellom Sæterdalen og Flatlia i Plurdalen, har Bossmo Gruber satt i gang prøvedrift i de gamle kobberskjærp.
1915: UL Daggry på Alteren og Skonseng UL tar i bruk sine nye ungdomshus.
1915: Det ble avtale mellom Norge og Sverige, slik at Tärna og Vilhelmina ble unntatt fra eksportforbudet. Den svenske stat fikk tillatelse for å opprette et  transittlager hos firma L.A.Meyer for mel og kolonialvarer.

1916: Mo Postkontor brant helt ned til grunnen der all post og verdipost gikk tapt.
1916: Vestenden av Langvatnet var ufremkommelig med båt på grunn av skreis fra Svartisen. Det var 100 år siden sist det skjedde.
1916: Mos første bil ble anskaffet av herrene Anton Nilsen Gåskjønli og Jacob Nilsen med sistnevnte som sjåfør fra starten. En 7-seter Studebaker W 2, med kalesje, 40 hk registrert 30.mai. Den første prøveturen gikk til Selfors 14. juni. Den første ruten gikk til Umbukta i korrespondanse med rutebåten til Umfors.

1916: Saltfjellveien var nå kjørbar opp til Storvollen i Dunderlandsdalen.
1916: Martin Mikalsen Brendås ble ansatt som fjellstuemann ved Statens fjellstue i Umbukta.
1916: Tuberkulosen tok 33 liv i Mo og Nord-Rana det året.
1917: Mo Sanitetsforening opprettet sykestue i tilbygget til apoteket på torget. Det ble slutt i 1920.

1917: Det første storrennet i Rana, Tromsø Stiftsrend, ble arrangert av Mo Skilag, med langrenn fra Losjelokalet, og hopp i den nye Englibakken. Det var 50 deltakere fra Nordland og Troms.
1917: Firma L.A. Meyer leverte jernkonstruksjoner til bru over Umeelven ved Portbron, øst for Bjørkfors.

1917: Revelgaard Gartneri ble etablert på Revelen av gartner Jacob Marius Coldevin.
1917: Som en følge av storkrigen i Europa minner husleienemnda på Mo om at det er forbudt å leie ut husrom i mer enn seks uker til utenlandske statsborgere. Ved utleie på hotell eller pensjonat plikter eieren å melde fra til politiet innen 24 timer.

1917: Norske Svovelkisgruber fra Bergen begynte ordinær drift i Malmhaugen i Plurdalen, til 1923. Den andre perioden fra høsten 1936 til våren 1937 sto Bossmo Gruber bak. Det var gjennomsnittlig 28 mann i arbeid. Rettighetene til gruven  ble i 1940 solgt til skipsreder Jacob Kjøde i Bergen, og videresolgt til Elektrokemisk (Elkem) i 1951.

1917: Eier og redaktør i avisen Västerbottens Kuriren, Gustav Rosèn, senere riksdagsmann og landshövding, slo til lyd for Jernbane mellom Mo og Holmsund ved Bottenviken etter sin reportasjereise til Mo.

1917: Den vanskelige forsyningssituasjonen gjør at de som vil kjøpe mel hos firmaet L. A. Meyer må medbringe sine egne sekker.
1918: Grosserer Hans A. Meyer mener at tiden snart burde være inne for et universitet i Nord-Norge.
1918: Mo Sagbruk og Treindustri ble etablert i Toranes. Bruket brant helt ned til grunnen fire år senere.
1918: Det ble opprettet Tollvaktstasjon i Umbukta. Fra 1962 ble det felles tollstasjon i Tärnaby.  

1919: Militærkomiteen innstiller ovenfor Stortinget, at Mo kommune slipper å betale for isbryting i Ranfjorden.
1919: Høvelmester Peder J. Pedersen Skansen begynte rutetrafikk til Umbukta, med en 5-seter «Overland» 30 hk, W 16. Det var i korrespondanse med rutebåten til Umfors.

1919: Første året med kretskamper i Nordland, der Glimt Bodø slår Mo IF 2-1 på heimebane.
1919: Ferjemann Per Eliassen Gullvik har anskaffet en 5 hk utenbordsmotor til den private ferjen på Langvatnet. Motorferjen gikk første turen 27. september fra Hammerneset til Yttralenninga med seks storfe.  
1919: Peder Skansen kjørte i november med sin «Overland» 5-seter drosje, på isen over Rauvatnet og Uman fra Umbukta til Høgstaby.

1920: Arbeidsledigheta rir Mo og Nord-Rana som en mare. 60 mann reiser nå til Spitsbergen for arbeid.
1920: Automobilselskapet Bilfart blir dannet som et kompaniskap av høvelmester Peder Skansen, skogforvalter Andreas Andersen og skogassistent Leonhard Helgesen.
1920: En flok Zigøinere 12 stk. opererer  f.t. i Mo. De spaar og har god søkning skrev Nordlands avis.

1920: Mo kommune tok pant i 800 tonn svovelkis, da Bossmo gruver hadde en skatterestanse på 65 000 kroner.
1920: Mo Sanitetsforening åpner Mo Pleiehjem for tuberkuløse på Lillebakken. Det blir nedlagt i 1958.
1921: I Røvassdalen blir det gjort opptak til filmen som er bygd på Hamsuns
“Markens grøde”. Det er samtidig den første helaftens spillefilmen som blir produsert i Norge. Etter å ha vært ansett som tapt for ettertiden, blir den 60 år senere gjenfunnet hos en skraphandler i New York!

1921: Mo herredskommune  har 1. januar  5 622 innbyggere.
1921: Mo Kooperative forening bevilget 200 kroner etter henstilling fra NKL, til de hungersrammede i Russland.
1921: Sportsklubben av 1910 fra Kristiania slår Mo IL  8-0 i Mosjøen.

1922: Mo herredskommune startet med ferjedrift fra Yttralenninga over Langvatnet til 6 stoppesteder i Langvassgrenda, med Per Eliassen Gullvik som ferjemann. Det ble slutt med ferja i 1967 da veien kom.   
1922: En 23 år gammel mann fra Mo omkom ved en drukningsulykke i Revelåga.
1922: Dronning Maud og Kong Haakon besøker Mo 8. juli, og blir blant annet tatt med på omvisning til Reinforsen. Følget kom med KS «Heimdal».

1922: Bossmo & Ytteren IL debuterte søndag 30. juli i Helgeland og Salten Fotballkrets  Kl. B  med 6 - 0 over Hemnesberget IL på Moheia.
1923: Mo herred ble delt i Mo bykommune og Nord-Rana Herredskommune.
1923: Mo bykommune hadde 1 437 innbyggere og Nord-Rana herredskommune 4 396 innbyggere etter delingen.

1923: Det ble telefonforbindelse med Tärna 23. februar. Kjøpmann Johan Berglund i Hemavan uttrykte sin store begeistring.
1923: Helgeland Privatbank overtar «Kamor» (Ildgrubfossen) etter konkursen samme året.
1923: Helge Løvland, Inspektør i Norges landsforbund for idrett, og Olympisk mester i 10 kamp, instruerte i idrett på Moheia

1923: Det var Fylkesidrettstevne på Moheia i regi av Nordland Distriktslag  for idrett. Det var fri-Idrett og turn og fotball. B&OI fra Bodø tok 21 av 26 oppsatte premier. Stevnets ærespresident var grosserer Hans A. Meyer.
1923: Den større båten «ÖverUman» II  ble bygd i Umbukta av Ole Kristensen Løkberg for Överumans Trafikkselskap AB i Umfors.

1923: Nord-Ranas budsjett var på 250 000 kroner, og av det gikk 100 000 til forsorgsutgifter.
1923: Klokkergården på Ner-Gruben ble skole for Gruben, Selfors og Mellomvika etter byutskillesen dette året. Skolen ble nedlagt i 1933. Gården ble nedlagt i 1957, og revet i 1961.  
1924: Olaf Olsen og Jens Gullvik  begge Mo Skilag, vant henholdsvis 17 km og 30 km i B&O.I. 30 års-Jubileumsrenn i Bodø.  Byen hadde nærmest sin egen Holmenkollsøndag skrev Nordlandsposten.

1924: Utskarpen skole ble ferdigstilt og tatt i bruk.
1924: Den 21 år gamle svenske tjenestejenta Emma Katarina Bonta Noakson fra Bredviken ble stukket til døds 3. november på kjøkkenet i Statens fjellstue i Umbukta. Gjerningsmannen var en jevnaldrene tidligere straffedømt mann fra Västansjø i Tärna.
1924: Det var jubileum i Mo kirke søndag 6. januar. Det var på dagen 200 år siden den første gudstjenesten i kirken. Biskop Johan Nicolay Støren prædiket og sogneprest Gustav Ludvig Kullerud avsluttet.

1925: Det var grensestevne i Umfors søndag 2. august. 30 skyttere og 40 tilskuere fra Rana var med. Formannen i Norges skytterstyre, politimester Ole Tobias Olsen var med under stevnet.
1925: Varaordfører Jacobsen får 10 kroner i bot for å ha unnlatt å møte i kommunestyret.
1925: Mo Sanitetsforening skaffer skolene i Nord-Rana sanitære drikkefontener.
1925: Reinforsen Kraftstasjon ved Skonseng settes i drift av DIOC. Fra 1950 overtok NVE.

1925: Røssvoll Skilag ble stiftet 8. mars med Anton Rufsvoll som formann.
1925: Hansvold Rævefarm på Selfors blir den første i sitt slag i Nordland.
1926: Mo Menighetsråd var enstemmige i et møte, der de var i mot kvinnelige prester.
1926: Bergverksselskapet Nord-Norge AS ble stiftet med fransk kapital, med drift i Mofjellet fra 1928 med flotasjon i Andfiskåga, av zink, bly og kismalm. Tidligere overdirektør ved Sulitelma Gruber AB, Holm Egeberg Holmsen ble direktør til 1938. Driften ble avsluttet 10. juli 1987.

1926: Eilif Martin Davidsen, Skilaget «Fram», Nord-Rana, vant åpningsrennet søndag 7. februar i nye Fageråsbakken. Tre år senere tar klubbkameraten Halvard (Halle) Christensen første aksje i den nyoppsatte Fageråspokalen.
1926: Magne Brandt og Sverre Salamonsen begge fra Sulitjelma Skiklubb tok historiens første og eneste parhopp i nye Fageråsbakken søndag 28. februar med 41,5 og 39 meter under fylkes og jubileumsrennet foran over 1 000 begeistrede tilskuere.

1926: Fernando Skansen fra 30-års jubilanten Mo Skilag vant sitt lags 22 km langrenn på Skonseng. Det var første gang det var med svensker i et idrettsarrangement i Rana, da det deltok flere løpere fra Skidklubben Fjällvinden i Strimasund.
1926: Postmesteren ble dømt og avskjediget etter underslag av 36 000 kroner ved Mo Postkontor.

1926: Mo Sanitetsforening startet kino på Folkets Hus til slutten i 1940.
1926: Under ledelse av distriktslege Johan Lind,  fikk saniteten satt i gang undersøkelse av elevene, med gratis tran til alle skoler i Mo og Nord-Rana.
1926: Mo skytterlag feiret 40 års jubileum, der første formann var Edvard Caroliussen.

1927: Rana og omegns turistforening ble stiftet 22. mai, med telegrafbestyrer Alf Ljones som formann.
1927: Mo hadde anløp av Det Helgelandske Dampskibsselskaps  DS «Ranen», som tok 177 passasjerer, fire dager i uken.
1927: Mo Arbeiderforening får etter søknad, 50 kroner fra Mo Kooperative forening til de mest trengende.

1927: Ordfører Selfors (NKP) i Nord-Rana blir dømt til en bot på 500 kroner for å ha kommet med injurier mot en avd. ingeniør i Norges Statsbaner. Det var i forbindelse med nødsarbeid i Gullsmedvikåsen. - En klassedom, skrev "Dunderlandsdølen".
1928: Nordlandsvegen, senere riksveg 50 ble kjørbar nordover til Krokstrand gård.
1928: Det var 17 år siden sist det var et tysk malmskip ved kaien i Gullsmedvik. Nå ble det hentet 360 tonn jernmalm.

1928: Straumbygda Sanitetsforening ble stiftet 11. oktober med Gina Nyrud som formann.
1929: En 26 år gammel mann omkom, da han falt ned i malmknuseren på Storforshei.
1929: Automobilselskapet «Bilfart» ble 27. april omdannet til Aktieselskapet «Bilfart».
1929: Det første flyet landet på Mo ved Meyerkaia. Det var den kjente 48 år gamle Ing. Christian Hellesen fra Tønsberg med sitt «LFG V.130 Strehla», N-39. Han var her i en uke og drev rundflyging med passasjerer, der prisen var kr. 7,50 pr. tur.

1929: Det ble igangsatt drift av en 3 kilometer lang taubane fra Mofjellet,  til Bergverksselskapets vaskeri i Andfiskå. Taubanen ble revet i 1954.
1929: L.A.Meyer leverte en nordlandsbåt til den svenske kronprins i Tärna meldte Aftenposten.
1930: Tora Meyer etablerte «Heim Turisthotel».
1930: Ladestedet Mo hadde ved folketellingen 1 340 innbyggere.
1931: Mo IL slår Harstad IL 3-1 i semifinalen i NNM i fotball. Men tapte 1-3 for Tromsø Turnforening i finalen.

1931: Aasheim Turiststasjon ved Wilhelm Aas i Toranes kunne ta i mot sine første gjester.
1931: Veiparsellen (riksveg 50) fra Mo til Finneidfjord ble offisielt åpnet.
1932: Mo Kommune ble tildelt kr.1 590.- av vinmonopolets overskudd. Kr. 1 000 ble avsatt til folkebad.
1932: Altermark  Kleberstensbrudd (Esjegruben) startet prøvedrift etter talkum og klebersten ved stiger Arne Egge. Fra 1936 overtok AS Norwegian Talc i Bergen til slutten i 2009.

1933: Mo Skilag arrangerer det første “Kørvrennet” søndag 26. mars.
1933: Nord-Rana kommune kjøper Revelen gård for 14 000 kroner av Jacob Marius Coldevin, og starter skole for Gruben og Selfors, med to klasserom og hus til læreren. Skolen ble nedlagt i 1958 og revet i 1961.
1933: Det var ofring i  Mo kirke og Nevernes kirke i  påsken til trengende konfirmanter. Det kom inn 92 og 26 kroner. Pengene rakk til 4 konfirmasjonsdresser.

1933: Verdens største laksetrapp planlegges i Reinforsen av Statens ferskvannsfiskerier.
1933: Rana Turistforening arrangerte et Norsk og Svensk grensestevne i Umbukta med ca. 1 000 deltakere. Den største tilstelning i distriktets historie, skrev avisa Helgeland.
1934: ”Kraftaktie-selskapet  Mo i Ranen” (KAMOR) i Ildgrubfossen, ble oppkjøpt av Mo og Nord-Rana Kommuner til Ildgrubfossen Komm. E.verk. (IKE)

1934: Altermark Kleberstenbrudd vuderer drift, etter at det er funnet godt med Zink i Hellarfjellet ved Umskardet.
1934: Fagerdalen, Raurapet og Tapperskar i Plurdalen får rikstelefonstasjoner.
1934: Lappeoppsynsmannen i Plurdalen har fått et bidrag på 100 kroner fra landbruksdepartementet, for telefonlinje til hans gård i Storsteinhaug.

1934: En tidligere forpakter på Revelen hos Coldevin, nå forpakter på Klokkergården, druknet i Tverråga ved gården Grøbben.
1935: Tre unge gutter på 12, 15 og 16 år druknet under bading i en kulp i Ravnåga nedenfor Rausandaksla.
1935: Dunderlandsdølen skriver at "fattigbudsjettet" i Mo kommune er det største i landet. Cirka 40 prosent av befolkningen er helt eller delvis på det som kalles forsorgen.
1935: Mo Arbeideridrettslag blir stiftet med Karl Nilsen Vistnes som første formann. Laget skiftet navn i
1946 til IL Stålkameratene.

Anbefalt radio - Kong Haakon åpner "Nordlandsveien", veien over Saltfjellet 3. juni 1937:


1935: Veiarbeiderne på Saltfjellet inviterte Mo AIL til fotballkamp ved Stødipasset. 200 tilskuere overvar kampen.

  

1936: Hans Ellingsen, Mo Skilag, vant 30 km ved landsrennet på Eidsvold.
1936: Det er satt i gang ny prøvedrift ved Nasa sølvgruber av svensker. 17 mann er i arbeid, derav 8 mann fra Dunderlandsdalen, og en 1 kvinnelig kokke.
1936: Pressemannen og Politikeren Carl Joachim Hambro fra Høyre holdt foredrag på torvet.

 

1937: Dunderlandscompaniet (DIOC) fikk en konkurrent da AS Sydvaranger kjøpte opp jernmalm - rettighetene i Dunderlandsdalen, tilhørende Ole Tobias Olsens arvinger, og stiftet datterselskapet Rana Gruber AS.
1937: Automobilselskapet Bilfart slås sammen med Mosjøen Bilruter. Det nye navnet blir Helgeland Bilruter AS.
1937: Kong Haakon markerte lørdag 3. juli nordlandsvegens (rv 50) fremkomst til Krokstrand med snorklipping på stedet.
1937: Forvalteren i Nord-Helgeland Skogforvaltning på Mo, ble dømt og avskjediget for underslag av vel 44 000 kroner.  

1938: Kong Haakon og Kronprins Olav kastet glans over NM på ski  på Mo. Det deltok 258 utenbys løpere.
1938: Mo Skilag arrangerer det første Norgesmesterskapet på ski. Tidligere var tittelen Hovedlandsrennet.
1938: Mo vannverk ble ferdigstilt med pumpestasjon ved Revelforsen. Fra 1953 fikk byen drikkevann fra Andfiskvann. 

1938: Nevernes bru i Dunderlandsdalen ble åpnet.
1938: Mo IL  overtar Myggheim friluftskafe  og danseplatt på den senere Jernverkstomta. Det ble slutt i 1948.
1938: Den 37 år gamle Abaron Krokstrand skjøt en hanbjørn ved Viervasshytta. Bjørnen ble solgt til Meyergården Turisthotel for utstopping.

1938: En 44 år gammel mann og kjent skiløper fra Røssvoll, omkom i en arbeidsulykke på Storforshei.
1938: Staten fredet det gamle lappiske offerstedet ved Stødipasset på Saltfjellet.
1938: Helma Kristine Holmen kom fra Hotel Laxfjellet i Tärnaby som hotelsjef. Hun åpnet på julaften nye Holmen Gjestgiveri & Restaurant. Hun solgte seg ut av sitt livsverk i 1976.
1939: I tidligere Nord-Rana kommune er nøden stor, nærmere 700 mennesker er uten arbeid.

1939: Langfjell skole i Plurdalen blir tatt i bruk. 
1939: Alteren IL innvier sin nye idrettsplass.
1939: En 17 år gammel gutt fra Tverrånes, omkom i en arbeidsulykke ved et trelastfirma i Narvik.
1939: Nordlands første mellomriksvei ble åpnet i Umbukta søndag 13. august. Det hadde da vært båttrafikk med folk og gods til Umfors via Strimasund i 30 år. Det var vel 4 000 mennesker tilstede under åpningen.

1940: Den tyske avisen Polarkreis Nachtausgabe kommer ut på Mo, og fortsetter med det til andre verdenskrig er slutt.
1940: Den 58 år gamle forfatter og nobelprisvinner Sigrid Undset med følge, rømte fra tyskerne forbi Mo 7. mai, på ski og kjelke fra Ildgruben med overnatting i Oligården i Østre-Reinfjellet. Ferden fortsatte via Umbukta til veiarbeiderbrakka i Strimasund for ny overnatting.

 

Selfors ved Rana-elva. Til høyre brua som ble sprengt våren 1940. Til venstre midlertidig erstatningsbru bygd av tyske tropper på frammarsj. Karl Marth AIN.NA143.0077

1940: På riksveg 50 ble bruene i Dalselv, Tverrånes, Langvassåga, Messingslett og Krokstrand sprengt.
1940: IR 14s sanitetsenhet  tar i bruk Revelen skole som feltlasarett, med ca. 30 senger og operasjonsstue. Sanitet og lotteforeningen opprettet sykestue i Klokker Jakobsens hus på Sagbakken.
1940: Tyske Luftwaffe anla to nødlandings-flyplasser i Nordland. Det var på Røssvollheia og Haugnes på Andøya.

1940: Mo kommunale kino ble stiftet og viser første film, «Gjest Bårdsen» på Folkets hus 27. oktober.
1941: «Dunderlandsdølen» ble stoppet 28. august da tyskerne overtok trykkeriet. «Dølen» kom på gata igjen 5. juni 1945, med Roald Knudtson som redaktør.
1941: En 11 år gammel gutt fra Gruben druknet da han ved et uhell syklet i Revelåga. 

1942: Ved en trafikkulykke i Liverpool 4. februar omkom den 22 år gamle sjømannen, Steinar Bang Snefjellå fra Mo. Han ble gravlagt på Anfield Cemetery.
1942: Etter jernbanens ankomst begynte «Hålogalandbussen» kjøring Mo - Kirkenes sommerstid. Turen til Øst-Finnmark tok fire dager og var et samarbeid mellom flere selskap I landsdelen. Helgeland Bilruter kjørte første etappen. Fra 13. juli ble det navneendring til «Nord-Norge bussen»

1942: Generaloberst Nikolaus Von Falkenhorst, sjef for de tyske styrkene i Norge 1940-1944, åpnet fredag 20. mars Nordlandsbanens fremkomst til Mo.
1942: Mo kommune åpner Mo Folkebad, med dusjanlegg og badstue.
1942: Mo og Nord-Rana Sanitetsforenings sykehus åpner på Nordmohøgda.
1942: Avispionéren Kristine Marie Bogen Gyldenhammer, født Andersen i Nordfold i Steigen i 1864, gikk ut av tiden. Hun redigerte fire aviser i Rana i tidsrommet 1906-1921.

1942: NSB åpnet Tverrånes stasjon 15. mai, og driftet den private Dunderlandsbanen til Storforshei. Banen ble offisielt overtatt og kjøpt av Staten 1. juli 1947.
1942: Tyskerleiren «Wittekind Lager» med ca. 60 brakker på og rundt den kommende Ytteren stadion ble ferdigstilt. Det var ca. 2 500 tyske soldater internert der etter krigsslutt i påvente av avvæpning i regi av 2. Bergkompani.

1942: Etter Jernbanens fremkomst ble «Nord-Norge bussen» etablert for sommerkjøring med start fra Mo. Det var samarbeid med flere selskaper i landsdelen. Turen til endepunktet Kirkenes tok nærmere fire dager.
1943: Nevernes stasjon, ( Grønfjelldal  fra 1. august) var Nordlandsbanens endepunkt i to år, fra åpningen 12. april, til 30. april 1945.

1943: Fem norske anleggsarbeidere omkom i fem forskjellige ulykker i den 334 meter lange Almli jernbanetunell i Dunderlandsdalen.
1944: Den 180 meter lange Raufjellforsen jernbanebru i Dunderlandsdalen ble bygd av tyske ingeniørsoldater.
1944: I en annonse i avisen Helgeland blir den som kan skaffe en ny eller lite brukt fotball lovet 200 kilo kålrabi og 50 kilo gulrot.

1944: En av landets største Soldatenheimer (Senere Jøssingheimen, Folkeheimen, og Sentrum ble 1. august på Reichkommissars Josef Terbovens vegne overlevert soldatene i den tyske forsvarsmakt av Oberbaurat Hans Renner i Organisation Todt Einsatzgruppe Wiking.
1945: Mo kommunale kino flyttet fra Folkets hus og viste 14. januar sin første film i tyske Soldatenheim.

1945: Etter kapitulasjonen ble det avdekket 18 fangeleirer med vel 6 000 eksfanger, de fleste sovjetere, i Mo distrikt mellom Korgen og Polarsirkelen.
1945: Nordlandsbanen når frem til Dunderland stasjon 1. mai.

1945: Etterlatte eksplosiver fører til mange tragedier i fylket. På Ytteren omkom to gutter på 13 og 15 år, da de tar opp et sprenglegeme som eksploderer.
1945: Røssvoll Skilag byttet navn til Skonseng og omegn IL. De innviterte Mo IL og Mo AIL (Stålkam) for å spille åpningskampen 9. september på den nye fotballbanen på Skonsengheia, som ble bygd av sovjetiske krigsfanger. Ny navneendring i 1946 til IL Ranagutten. Fra 1948 ble laget fusjonert inn i Skonseng UL.

1945: Det ble opprettet et feltsykehus nr. 4, med 120 senger, for frigjorte sovjetiske krigsfanger sør for Mo idrettsplass, under ledelse av sanitetskaptein dr. Hjalmar Wergeland.
1945: Krigsforbryteren Johnny Alf Hartvik Larsen ble arrestert 4. juni etter å ha rømt fra Bodø på motorsykkel, og gjemt seg bort i Wermacht-uniform i den store  tyske militærleiren WitteKind lager på Ytteren.

1945: 2. bergkompani kom 14. juni fra Finnmark til Mo med MS «Kong Haakon VII» for avvæpning og kontroll av tyske soldater mellom Korgen og Polarsirkelen.
1945: Den 23 år gamle pionersoldaten i 2. bergkompani, Paul Erik Nymoen fra Eidsvoll druknet under bading i Revelåga.

1945: Kronprins Olav kom på besøk  25. juli. Han innspiserte 2. bergkompani, besøkte feltsykehus nr. 4, de to feltlasarettene på Mo, og S/S «Stella Polaris», som skulle til Murmansk med 630 frigjorte sovjetiske krigsfanger. Følget kom med Catalinaene, Vingtor V og Jøssing II.
1945: Bossmo & Ytteren IL vant fotballkretsens cupturnering og ble kåret til Helgelands beste lag. Året etter slår de Bodø/Glimt 3-2 på Ytteren. 

1945: Rana handelsgymnas og handelsskole med Olav Hove fra Stordal som direktør startet i en tyskerbrakke på «Gorki». Det ble slutt fire år senere.
1945: Nord-Norges Salgslag ble etablert på Mo med slakteri og produksjon i tyskbrakker i Ranenget. Fryseriet var i en tyskbrakke ovenfor Mo kirke.
1945: Rana Kreditbank som var en filial under Bergens Kreditbank åpnet på Mo.

1945: Skolene og idrettslagene på Mo, tar i brukdeler av tyskbrakkene «Gorki» og «Leningrad» som skole og gymsal.
1946: Kong Haakon besøkte Mo og Nord-Rana tirsdag 16. juli. Følget kom med Jageren «KNM Stord».
1946: Mo Arbeideridrettslag skifter navn til IL Stålkameratene.
1946: Stortinget vedtar med 102 mot 42 stemmer at jernverket skal bygges på Mo. De 42 stemmene blir avgitt for at verket skulle legges til Orkanger.

Anbefalt radio - "Fra Strandsted til Jernverksby" v/Leif Jensson.

Med blant andre grosserer Carsten Meyer og bergmester Kristian Lerche Bøckman. Sendt dagen for vedtaket om å bygge jernverket på Mo, i 1946:


1946: To arbeidere omkommer ved en sprengningsulykke ved Nordlandsbanens anlegg på Hjartåsen.
1947: Dette var startåret for det alpine Hauknestindrennet arrangert av Mo Skilag. Det ble slutt i 1966.
1947: Utskarpen IL ble stiftet 27. april med Ove Evensen som formann.

1947: Statens Tuberkulosesykehus åpnet 25. mai i den gamle tyske Ortslazarettleiren på Meyerjordene. Området fikk senere navnet Talvik. Det ble nedlagt i 1961.
1947: Redaktør Martin Tranmæl holdt foredrag på Folkets hus i Toranes.

1947: Staten kjøpte og overtok 1. juli Reinforsen kraftstasjon ved Skonseng av DIOC.
1947: Tyskerbrakke ble tatt i bruk  som privat fødehjem i Myraveien. Det ble nybygg  på prestegårdsjordet i 1954. 
1947: Mo Il  møtte  Oslo Idrettslags damer og herrer  i  håndballkamper på Moheia.
1947: Mo IL og Stålkam ble historiske, da de møttes som første Nord-Norske lag i NM i fotball. Det var i 1. kvalik-runde. Resultatet ble 0-0. Omkampen endte 1-2.

1948: Jens Jamtli, Stålkam, historiens beste individuelle mannlige langrennsløper fra en Helgelandsklubb ved et NM på ski. Han tok en sterk 4. plass i 3-mila på Lillehammer.
1948: B & Y IL  får tildelt 8 000 kroner i  tippemidler fra Statens idrettskontor. Det er en del av finansieringen for Nord-Norges første gressbane, som ble offisielt  åpnet søndag 18. juli på Ytteren.
1948: 5. juli havner en buss i Ranelva øverst i Dunderlandsdalen. 16 personer mister livet.

1949: En 31 år gammel mann fra Verdal ble skutt og drept i en omstreiferleir på Båsmoen.
1949: Mo IL spillte seg frem til kvartfinalen i NM i herrehåndball, men måtte gi tapt 2-8 for Nordstand IF på Moheia.
1949: Ny tollstasjon med veibom og  bopel for tolloppsynsmann Sten Martin Brendås ble tatt i bruk i Umbukta.

1950: Mo og Nord-Rana hadde etter tellingen 11 401 innbyggere.
1950: Stålkam opparbeidet skøytebane på Moheia og arrangerte historiens første løp på Mo.
1950: Lyngheimbakken ble åpnet mandag 20. mars med 83 skihoppere fra 17 klubber, fra Sulitjelma i nord til Oslo i sør. Den ble revet i 1960.

1950: Den 19 år gamle Asbjørn Pape fra Drevja druknet 16. juli under bading i Revelåga.
1950: Kong Haakon besøkte Jernverket på sin 78 årsdag 3. august, sammen med Kronprinsesse Märtha, Kronprins Olav, Prinsesse Ragnhild, Prinsesse Astrid og arveprins Harald. De kom med KS «Norge».

1950: Østre Sauvatn nært svenskegrensen ble regulert, og ny dam ble bygd ved Raudvatnet.
1951: En Bodømann i 50 års alderen omkom, da bilen under slep ved Libakken litt nord for Mo, havnet i Ranelva.
1951: Stålkam arrangerte  det 20. NNM i friidrett som var det første på Helgeland.

1951: Flere hundre ranværinger møtte opp fredag 2. november kl. 0800 om morgenen i kirkegårdsopprøret mot regjeringens "Operasjon asfalt", som omfattet oppgravingen av 8 000 sovjetiske krigsfanger fra 88 ulike steder i Nord-Norge. De fikk stanset
flyttingen (gravskjendingen) av de 90 sovjetiske krigsgravene fra Mo, som skulle gravlegges på nytt på Tjøtta krigskirkegård.

1952: 1300 kvinner og menn deltar nå i arbeidet med å omskape Mo til et moderne industrisamfunn.
1952: Simon Slåttvik fra IL Stålkameratene, opprinnelig fra Valnesfjord, blir olympisk mester i kombinert.
1952: Junioren  Åge Leiråmo  fra  B & Y IL vant sensasjonelt et int.nasjonalt renn i Fageråsbakken, over gull og sølvvinnerne fra Oslo-OL.

1952: Selfors UL ble stiftet 23. mars med Einar Brennesvik som formann.
1952: En kjøpmann på Mo ble bøtelagt med 3 000 kroner etter å ha solgt butikken sin to ganger.
1952: AUF avisa «Fritt Slag» gikk til hardt angrep på den boligpolitikken, Jernverker driver ovenfor sine arbeidere.

1952: Mo folkeskole åpnet 1. byggetrinn, A-blokka med 24 klasserom. B-blokka ferdig i 1954. D-blokka med gymsaler i 1959. Det var ca. 1400 elever på det meste i 1965, fordelt på 55 klasser.  
1952: Mo IL tok i mot Moss fotballklubb på Moheia og tapte 3-5.
1952: En kvinne fra Mo ble ilagt bot  for å ha hatt en utlending i losji uten å ha meldt fra til  politiet.

1953: Rana Ferielags første nyoppførte hytter kunne utleies i Umbukta.
1953: Første  bedriftsidrettsstevne i Mo. Sulitjelma B.I.L.  og  Jernverkets B.I.L. møttes til pokalkamp.
1953: Alteren-Sletten-Bustnes-Bjerklia og Straumbygda fikk lys til jul fra Ildgruben kraftstasjon.

1953: Røssvoll Kapell (Anne Marie-Kirken) ble innviet og vigslet 28. juni av biskopen i Sør-Hålogaland, Wollert Krohn-Hansen.  Den norske professor dr. Evald Bosse (1880-1956) og fru Marit Bosse 1883-1962 hadde via bispedømmet skjenket et stort beløp, prekestol, altertavle m. m. til kapellet. Det var ca. 3 000 mennesker tilstede under høytideligheten.
1954: To jenter på fire og seks år druknet da de gikk gjennom ei råk i Akersvatnet.

1954: Det 16. NNM  på skøyter ble arrangert av Mo IL og  IL Stålkam på Moheia.
1954: Fauske Meieri kjøpte opp den senere så suksessrike iskremfabrikken som lå i tyskerbrakka «Leningrads» kjeller. Første sommeren ble det produsert 400 000 ispinner. Produksjonen ble i 1958 flyttet til Fauske.

1954: Mo Skøyteklubb ble stiftet 9. april med Reidar Stølan som formann.
1954: Justisdepartementet gikk til sak mot Mo Kommune, etter at kommunen sa opp leieforholdet til Politibrakka.
1954: Det ble slutt med ferje da Skonseng bru, som forbinder stedet med Røssvoll og riksveg 50, ble åpnet mandag 7. juni av fylkesmann Bue Fjermeros. Det var vel 1500 mennesker tilstede. Mo Hornmusikk spillte.
1954: En 9 år gammel gutt fra Gruben druknet under bading i Revelåga.

1955: Rana Yrkesskole startet opp. Ungdom fra hele Helgeland strømmet på.  Skolen skiftet navn tyve år senere til Kongsvegen vg. skole
1955: Mo Skilag  ble tildelt 20 000 kroner i  tippemidler fra STUI.
1955: De første elevene flyttet i november inn på nye Gruben barneskole.
1955: Ved det nye jernverket blir den første råjernovnen satt i drift. Verket har nå 750 ansatte. Mer enn 1.4 millioner dagsverk har godt med til reisningen av verket.

1956: Flom fra Svartisen gjør store skader i Røvassdalen der Lillerødvann ble hardest rammet.
1956: To Republic F-84G Thunderjet-Jagerfly, RI-G og RI-A fra Bodø hovedflystasjon kolliderte 27. september under lavflyging og 5-flys formasjon mellom Mangholmvatnet i Røvassdalen og Pikhågan i Glomdalen. Den 24 år gamle Fenrik Per Bentsen fra Mandal omkom. Den andre flygeren, Fenrik Bjørnar Bergsdal fra Fygle i Lofoten skjøt seg ut og landet uskadd på Svartisen. Han omkom to år senere ved en ambulanseflyulykke i Troms.

1957: Norgesmesterskapet på ski ble arrangert av Mo Skilag og IL Stålkam. Arenaer var Ner-Gruben og Fageråsbakken.
1957: Norgesmesterskapet i 10-kamp for menn og i 5-kamp for kvinner ble arrangert av Mo IL.
1957: En 43 år gammel mann fra Skonseng, omkom i en arbeidsulykke  i senkningstunnelen ved Austerdalsbreen på Svartisen.

 

Gruppe menn utenfor en kirke.  Alle kledt i hatt og frakk. Steinmur rundt kirkegården. Gravstøtter uten beplantning. - Klikk for stort bildeKurs i kirkegardsstell på kirkegården ved Mo kirke i 1957. Oddlaug Brunvold AIN-A14124-0028

1957: En 46 år gammel mann fra Mo omkom ved drukning ved Hammerbekken i Revelåga.
1957: Mo Komm. høgre allmennskole kom inn i nybygg  på Moheia. Skiftet navn til Polarsirkelen vg. skole i 2007.
1958: Med fire ovner i drift har jernverket økt bemanningen til 2000 ansatte.
1958: Innbyggertallet på Mo økt til 8000.
1958: 130 mennesker i Plurdalen får elektrisk strøm.

1958: Tilstanden ved Salgslagets slakteri i Mo er hårreisende sier distriktsveterinæren.
1958: To menn på 20 og 32 år fra Altermark og Nord-Sjona, druknet da prammen veltet i Straumdalselva.
1958: Den største levering til nå fra Jernverket på 9 400 tonn stålprodukter, gikk med båten DS «Starstone» til de Indiske byene, Bombay, Madras og Calcutta»

1958: Den senere landslagsmannen Thor Helland  fra  IL Trio Fauske vant  800 meter i B & Y ILs jubileumsstevne i friidrett på Ytteren.
1958: Det ble rømmegrøtfest da den nye vel 5 kilometer lange veien fra Ømmertjønna i Røvassdalen til Ravnåmoen i Langvassgrenda ble åpnet.   
1958: Det ble avduket et monument av fagforenings-agitatoren Hans Berntsen i Sentrumsparken.

1959: Med overveldende flertall, 1986 mot 1182 stemmer, går moværingene inn for at Vinmonopolet skal få opprette utsalg på Mo.
1959: Veikko Kankonen fra Finland vant åpningsrennet i den norske hoppuka, mens Helmuth Recknagel, DDR, satte bakkerekord på 79,5 meter i Fageråsen.
1959: Med  tre tonn is fra ”Svartisen” på lasteplanet, startet en lastebil fra Mo, og målet var Libreville i Afrika.

1959: Det ble slutt på den årlige storflommen i Røvassdalen, da NVE fikk ferdigstilt den 2 400 m. lange tunnelen under Austerdalsisen på Svartisen.
1959: Kong Olav og Prinsesse Astrid besøkte Mo 14. juli under signingsferden. De  kom med bil, og kjørte videre mot Saltdal dagen etter.
1960: Motor og Flystevnet 13. mars på det islagte Langvatnet, trakk Ca. 5 000 tilskuere. Arrangører var Mo Motorklubb og Mo Flyklubb.

1960: Dette var startåret for den suksessrike Polarsirkelfestivalen.
1960: Gjennombruddslaget det året, ”Rosenborg Ballklub” med debutanten Nils Arne Eggen, vinner  4-1 over Stålkam i pinseturneringen på Moheia.
1960: Samferdselsminister Trygve Bratteli avduket bysten over Nordlandsbanens far, Ole Tobias Olsen på Mo Jernbanestasjon. Det blir samme dag avduka en byste av han på Storvoll.1960: Sentralbiblioteket for sørfylket legges til Mo.

1961: Stortinget vedtar at det skal bygges koksverk på Mo.
1961: Arbeidstokken ved jernverket er nå kommet opp i 3500.
1961: Tre menn blir borte etter fisketur ved Bustnes på Ranfjorden.
1961: To gutter på seks og ti år drukner i en dam nær hjemstedet i Grønfjelldal.

Anbefalt radio - Kong Olav åpner Nordlandsbanen 7. juni 1962:

1962: Norgesmesterskapet i sprang uten tilløp ble arrangert i aulaen av Mo IL.
1962: Den nye Mo Svømmehall  ble  tatt  i  bruk på Moheia.
1962: Rana Museum flyttet inn i nybygg i Meyerparken. Tomta var en gave fra hotelleier Valborg Meyer.

1962 Helgeland Fotballkrets stiftet i 1919 fikk sitt første NNM da Stålkam beseiret Tromsø IL 3-1 i juniorfinalen på Moheia.
1962: Myrabakken med stillas og flomlys på Råjernsmyra ved Svabo     ble offisielt åpnet lørdag 13. januar. Stålkam. måtte legge ned bakken i 1972 da Jernverket trengte mer plass.

1963: Alv Storelvmo,  Mo Skilag,  vant Monolitten i Oslo, og 20 km i et int. nasjonalt langrenn i Ner- Gruben. Svensken Ragnar «Føllinge Persson som var verdens beste langrennsløper det året vant 15 km.
1963: Ved en eksplosjonsulykke ved Stålverket mistet to menn fra Rana livet.
1963: Det Jugoslaviske 2. div.laget FK «Spartak Subotica» vant 8-1  mot Mo IL på Moheia.

1963: En tuberkuloseepidemi herjer i Rana, sju barn sendes til Vensmoen for behandling.
1964: 14.juli settes Norsk Koksverk i ordinær drift - helt fra starten av har verket store avsetningsvansker.
1964: Mo IL tapte 0 -12 mot 1. div. laget FK «Zeljeznicar fra Sarajevo på et nyåpnet Sagbakken.

1964: Ranas første lysløype på Ner-Gruben 2,3 km, åpnet 8. februar som ringløype. Et samarbeidsprosjekt mellom Mo Skilag og Stålkam. Ner-Gruben - Myrabekken - Hammerbekken - Tverråga - Klokkerhagen - Jomfrudalen - Ørrtuva - Ner-Gruben.
1964: Hattfjelldal Flyklubbs «Piper Super Cub» LN-BDL med ski ble historisk onsdag 12. februar da det med Lars Wiik sr. som flyger landet som første fly på Mo Flyklubbs nye landingsbane på Røssvoll.

1964: 1000 marinegaster invaderte  Mo  til  kysteskadrens skimesterskap  arrangert  i Ner-Gruben av  Mo Skilag.
1964: Den første historiske lasten fra Norsk Koksverk går med "MS Finno". Dette er et parti med 545 tonn som skal til et brenselsfirma i Trondheim.
1964: Ved Jernverket på Mo er det nå 3200 ansatte.

1964: Tilfeller av kjønnssykdommer i Rana øker dramatisk.
1964: Mo bykommune og Nord-Rana herredskommune blir slått sammen til Rana kommune.
1964: Mo Skøyteklubbs tidligere utøver Nils Aaness var tilbake på Mo som «Europamester». Hele Norgeseliten deltok. Ca. 8 000 tilskuere kranset banen.

1964: En svensk familie med to små barn på 3 og 5 år, ble reddet ned fra Umskardet natt til 17. mai av private brøytemannskaper, etter å ha vært innesnødd et døgn.
1964: Den første  landingen på Røssvoll på bar mark søndag 24. mai ble utført av flyinstruktøren Arild Arnfindsen med Hattfjelldal flyklubbs Piper «Super Cub» LN-BDL, med Lars Wiik Jr. som passasjer.

1964: Fotballagene i Mo må anskaffe seg  kuleramme  sa tilskuerene, etter at Stålkam  tapte 0-11 mot det Tsjekkiske elitelaget Sonp Kladno på Moheia.
1964: Mofjellheisen, som etter hvert ble et stort problembarn, åpnet med 20 gondoler lørdag 11. juli. Det ble stopp i 1979 da heisen som var Per A. Schjetnes livsverk ble solgt til private. Heisen ble ferdig revet i 1991.

1964: Mo IL arrangerte NNM i fri-idrett på  nyåpnete Sagbakken Stadion.
1964: Langvatn  Kraftstasjon på Ytteren, startet opp 10. august, med Langvatnet som inntaksmagasin.
1964: Polarsirkelfestivalen hentet Floyd Patterson for oppvisningskamper fredag 7. august mot broren Ray og hans faste sparringspartner Joe Shelton på et nyåpnet Sagbakken Stadion.

1964: Nyveien fra Skonseng/Almli til Langfjellkrysset i Plurdalen ble åpnet. Samtidig ble Langfjell skole nedlagt.
1964: Det første  malmtoget på 25 år, etter at  DIOC  la ned driften i 1939, gikk 23. september fra Storforshei til Rana Gruber i Gullsmedvik.   
1964: En 33 år gammel mann fra Gruben mistet livet i en sprengingsulykke ved Rana Kraftverks tunell ved Anleggshammeren.

1964: Ole Bernt Skarstein, Stålkameratene vinner sitt første NM for seniorer på 100 meteren - i sin karriere tar Skarstein ikke mindre enn sju NM i sprintøvelsene. I 1965 blir han også nordisk mester på 100 meteren.
1964: Det nye Rana sykehus på Selfors kan endelig ta imot sine første pasienter.

1965: Som første dagsavis her i landet går Rana Blad over til å trykke i Offset.
1965: Den største kokslasten til nå, på 10 000 tonn, blir skipet til Venezuela.
1965: I Rana nærmer folketallet seg nå 25 000.
1965: Elever og lærere kan ta i bruk den nye skolen på Storvoll i Dunderlandsdalen.
1965: Mo Skilag tok sølvet  i  3 x 10 km stafett for menn under NM på ski.

1965: En 38 år gammel mann fra Mo omkom under arbeid ved Rana Kraftverks tunell i Sauvassåga.  
1966: Så tidlig som dette året blir det på Mo satt i gang et fem dagers avvenningskurs for storrøykere.
1966: Mo og Sandnessjøen får fast ruteforbindelse med sjøfly.
1966: Kalottkampen i hurtigløp på skøyter mellom Nord-Finland, Nord-Sverige og Nord-Norge ble arrangert på Storforshei.

1966: Nord-Finland vant fri-idretts landskampen mot Nord-Sverige og Nord-Norge på Mo.
1966: Den nye Gruben kirke blir innviet og vigslet 15. mai ved biskop Hans Edvard Wisløff.
1966: Gymnasiastene i Rana må ha vært usedvanlig spreke dette året, hele 97% av dem klarer kravene til idrettsmerket!
1966: Stålkameratene taper 1-11 mot det Tsjekkoslovakiske mesterlaget Spartak Trnava på Sagbakken.

1967: Mo IL taper 1-2 for Bodø/Glimt i den nord-norske cupfinalen på Sagbakken.
1967: En handelsreisende blir tatt hånd om av personell på sørgående dagtog på Saltfjellet. Han gikk i dress og slips og med småsko i snøskavlene langs linja. Han hadde kjørt seg bom fast på veien ved Stødi.
1967: Det ble mer rømmegrøt i Langvassgrenda, da den nye 25 km lange veien fra Røvassåga bru (Langvassgårdene) langs vatnet til Bordvedaven ble åpnet. 

1967: Kong Olav kastet glans over NM på ski 17.-19. mars i Fageråsen og Storforshei. 
1967: Det ble kraftige protester i Mo da NVE la frem planer om neddemming av Raudvatnet med pumping over til Tverrvatnet og videre opp i overføringstunnelen Kallvatnet - Akersvatnet. Prosjektet ble stoppet.

1967: Steinfyllingsdammen ved Kallvatnet ved Pluras utløp ble ferdigstilt. Vatnet ble magasin for Akersvatnet som er inntaksmagasin for Rana Kraftverk, som begynte produksjonen året etter.
1968: Den kommunale Mo i Rana Lufthavn ble åpnet søndag 30. juni, da  DHC6 Widerøes Twin Otter LN-LMN landet på Røssvoll. Staten overtok i 1999.
1968: Kjell Botten, Mo IL, ble Norgesmester i skogsløp foran Magnar Lundemo. Han vant også året etterpå.

1968: Stålkameratene blir Norgesmestere  i  4 x 100 m stafett i fri-idrett. De gjentar bedriften året etterpå.
1969: Den siste lokalbåten MS «Alsten» (Sjøbussen) fra HTS, gikk fra Mo til Sandnessjøen 9. april. En 102 årig betydningsfull historie var over.
1969: Den nye frikirken på Sagbakken blir tatt i bruk etter en imponerende dugnadsinnsats fra medlemmene i kirkesamfunnet.

1969: Norsk Jernverk blir frifunnet i herredsretten i en sak 14 huseiere har reist på bakgrunn av det de mener er sjenerende og helsefarlig utslipp av røyk fra bedriften.
1969: Og ved jernverket arbeider det nå ca. 3000 mennesker - de kommer fra ikke mindre enn 237 av landets kommuner!

1969: En 53 år gammel mann og hans barnebarn på fire omkommer da de på sykkel blir påkjørt av toget på en planovergang ved Langnes.

 

Rådhuset i Mo i Rana.  - Klikk for stort bildeRådhuset i Mo i Rana.

  
1969: Rana kommune kan endelig ta i bruk sitt nye rådhus på Mo. Der kan ansatte og politikere nå boltre seg på 4500 splitternye kvadratmeter.
1970: Ved en feiltakelse ender det siste norskbygde lokomotivet av typen ”Dovregubben” sine dager i en av jernverkets smelteovner på Mo.

 


1970: Tommy Bjørnådal  ble juniorverdensmester i skiskyting stafett. Han tok bronse  i den individuelle  klassen.
1971: Mo Skytterlag kunne ta i bruk sitt nye anlegg på Kjempheia. Naboprotester førte til at banen ble nedlagt syv år senere.
1972: Ved folketellingen det året hadde Rana 26 284 innbyggere.

1972: Et Northrop F-5A Freedom Fighter-Jagerfly, RI-C, fra 334 skv. ved Bodø hovedflystasjon fløy 10. januar inn i isen på  Bogvatnet ved Svartisen i Rana. Flygeren den 24 år gamle sersjant Kjell Thorsrud fra Brumunddal omkom.
1972: Høyesterett avviser kravet fra 14 hus- og grunneiere som mener seg skadelidende av røyken fra Jernverket og hadde krevd erstatning. Det blir dermed satt punktum i en sak som hadde versert i rettssystemet i flere år.

1972: NMK-Rana åpnet 27. august, Norges første permanente motorstadion, Arctic-Circle-Racing, Røssvoll Motorstadion.
1972: Mo IL ble Nord-Norsk seriemester i fotball, og  spillte som første lag fra landsdelen kvalik. for eliteserien.
1972: Mos nye Samfunnshus ble tatt i bruk lørdag 2. desember.

1973: Hanna Kvanmo blir for første gang valgt inn på Stortinget på lista for Sosialistisk Valgforbund.
1973: Historiker og forfatter Hans Olav Lahlum blir født 12. september i Mo i Rana. Han hadde mange av sine oppvekstår i Jektvik i Rødøy. Bosatt i Gjøvik (Oppland) fra 1989.
1974: Fotografen Oluf Føinum får Statens reise- og studiestipend på 20 00 kroner.

1974: Tom Sandberg, Mo Skilag, blir 18 år gammel tidenes yngste kombinertvinner i Holmenkollen. To år tidligere tok han sitt første NM - i 16 årsklassen.
1974: Mo IL måtte gi tapt 0-10 mot det engelske profflaget Bristol City på Sagbakken.
1974: En 18 års gammel gutt fra Bodø omkom da han kjørte i elva ved Langvassåga bru på Røssvoll.

1975: Laila Stien fra Mo debuterer som forfatter med novellesamlingen “Nyveien”.
1975: 3 500  Ranværinger skrev under et opprop for å bygge idrettshall. Idrettsbevegelsen mobiliserte stort for at hallen måtte prioriteres før nytt kinobygg.
1975: NM i skiskyting ble arrangert  på Kjempheia av Mo og Røvassdalen skytterlag.
1975: Den 19 år gamle «Ingemar Stenmark» fra Tärna IK Fjällvinden, vant slalåm 24. mai i Polarsirkelrennet på Saltfjellet.

1976: Thorbjørn A. Larsen, Stålkameratene, vant NM i 25 kilometer landeveisløp. Året etter vinner han også NM i maraton.
1976: Tom Sandberg, Mo Skilag, vinner det første av i alt ni norske mesterskap i kombinert.

  
1977: Ytteren får sin kirke, vigslet av biskop Bjarne O. Weider.
1977: Ved en avsporing på Nordlandsbanen et par kilometer sør for Mo, omkommer en 66 år gammel mann mens 26 andre blir skadet.
1977: Ved en brann på Mo omkommer en 72 år gammel kvinne.
1979: Landets eneste regionalradio, Helgelandsradioen, kommer på lufta for første gang.

 

1979: Idretten kommer under tak da en av de største idrettshallene her i landet, Ranahallen, blir tatt i bruk.
1979: Mo kommunale kino flyttet fra gamle Sentrum og viste sin første film 5. september i nye Kinoteatret.
1979: Dette var startåret for Blå Vegenløpet på ski som etter hvert ble Nord-Norges største turrenn.

1980: På Mo åpner Nordland Teater sine dører for publikum med premiereforestillingen “Den knuste krukka”.
1980: Mo IL kommer til semifinalen i NM fotball for menn. Spiller 0-0 mot Vålerengen hjemme på Sagbakken, men taper omkampen 0-2 på Bislett.
1981: Nordgående nattog kjørte seg bom fast i snømassene 8. mars ved Bolna og ble stående i 14 timer med 200 passasjerer i uværet som raste i orkans styrke. Etter 12 timers stans ble det skaffet tilveie mat av NSB.

1981: Til sammen seks mennesker setter livet til ved to forskjellige snøskred - fire i en bil sør for Mo, mens far og sønn blir tatt av et skred på Sjånes.
1981: Klokkerhagen  idrettspark  på  Grubneset ble åpnet 22. august. Fem år senere kjøper Rana Kommune ildsjelen Randulf Alterens livsverk, etter at eieren Mo IL, hadde havnet i alvorlige økononomiske vanskeligheter.

1982: Brødrene Einar Johan og Alfred Bernhoff Hansens ærespris, ble utdelt for første gang til utøvere og personer, som har gjort seg bemerket innen ski og fotball.
1982: Veien til Melfjordbotn ble åpnet 14. oktober, 63 år etter at kommunene Mo og Rødøy hadde befart trasèen over Melfjellet. Den ble etter kort tid bare sommervei.  
1982: Etterkrigstidens  kulturhus Sentrum Kino, teater, festlokale, forretningslokaler og gymsal, Den tidligere tyske soldatenheim og senere Jøssingheimen brant 18. juni ned til grunnen. 1982: Gjelden ved jernverket er nå kommet opp i to milliarder kroner, bare dette ene året beløper underskuddet seg til nærmere 300 millioner kroner.
1983: På vei fra Hammerfall til Sundsvall i Sverige med ei dolomittlast blir m/s “Molund” av Mo i Rana pårent av et brasiliansk skip - seks av mannskapet på åtte, de fleste fra Helgeland, omkommer ved ulykken.
1983: Sigbjørn Eriksen fra Arbeiderpartiet, Rana, overtar som fylkesordfører etter Odd Grønmo.

Anbefalt radio - ....og året er 1984 - da Tom Sandberg tok OL-gull i Sarajevo. Ved Dalby/Jorsett og Lindebjerg:


1985: Mo Idrettslag spiller seg opp i fotballens 2. divisjon. Men samtidig er det nære på at laget blir slått konkurs, bare et bidrag på 100.000 kroner fra en glad giver hindrer at laget må legge ned sin virksomhet.
1985: Første landskamp i fotball spilles i Nord-Norge, da Norge og DDR (U21) møttes i Mo i Rana, med IL Stålkameratene som arrangør.

1985: Omstillingen ved jernverket skyter fart, Elkem går nå inn med en eierandel på 20 %.
1985: Et gammel ønske på Helgeland går endelig i oppfyllelse da Widerøes starter flyrute fra Bodø via Mo og Brønnøysund og direkte til Oslo.
1985: En 52 år gammel mann fra Mo omkom 25. februar, da han på heimtur, havarerte med et Hughes 369 HE, LN-OTG, helikopter ved Salsnes i Follafjorden.

1985: Moheia grusbane får en av landets første oppvarmede fotballbaner 10. november ved hjelp av spillvarme fra Jernverket.  
1986: Mo Skytterlag kunne feire sitt 100-års jubileum 23. mai, der Edvard Karoliussen var første formann.
1986: Ved Austerdalsisen på Svartisen falt lederen for en engelsk skoleklasse ned i en bresprekk. Han var med å redde en ung jente som først hadde falt ned. Han omkom selv under redningsaksjonen.

1987: Mofjellet gruver med 70 ansatte blir lagt ned.
1987: Staten vil ikke lenger være med på å dekke underskuddene ved jernverket som dette året beløper seg til 400 millioner kroner.
1988: Stortinget beslutter å legge ned den stålproduksjonen ved jernverket som er basert på malm - heretter er det bare skrapjern som skal smeltes om til jern og stål.

1988: Etter 24 vanskelige år blir driften ved Norsk Koksverk lagt ned. Etter et større giftutslipp samme år, blir verket i året etter ilagt ei bot på en million kroner.
1988: Østerrikeren Wolfgang Kolneder blir ny teatersjef ved Nordland Teater.

1989: Statsminister Gro Harlem Brundtland legger frem det såkalte Ranapakken. Ved siden av store økonomiske overføringer til ranasamfunnet, omfatter pakken også løfte om 1700 nye arbeidsplasser til erstatning for dem som har gått tapt ved jernverket og koksverket. Samme år foreslår regjeringen at det opprettes en avdeling av Nasjonalbiblioteket på Mo.

1989: Det svenske konsernet Stora Kemi beslutter å legge en natriumklorfabrikk til Mo. Bedriften som skal produsere blekemiddel for papirindustrien, åpner året etter med 35 ansatte. Regjeringen gir klarsignal og bevilger samtidig vel 80 millioner i lån og tilskudd til de to bedriftene Norsk Ferrokrom A/S og Fesil K/S slik at de kan bygge om og komme i gang med produksjonen i lokalene til Norsk Jernverk.

1989: En orkan som i februar feier inn over fylket gjør store skader særlig på Helgeland og fører flere steder til kaos i trafikken.
1989: På Saltfjellet ved Polarsirkelen, kjørte nordgående nattog seg bom fast i snømassene 15. februar. De 60 passasjerene ble evakuert ved hjelp av Røde Kors hjelpekorps, nederlandske soldater med beltevogner og Sea King-helikopteret fra hovedrednings-sentralen. Passasjerene satt innesnødd i nærmere et døgn.

1989: Nordgående nattog med 131 passasjerer kjørte seg fast 10. mars ved Stødi på Saltfjellet. Det snødde nærmest inne. Etter store strabaser fikk NSB  slept togsettet med passasjerene tilbake til Mo, 16 timer siden stansen.
1989: Regjeringen vedtar at Saltfjellet og Svartisen skal bli nasjonalpark. Den nye nasjonalparken har en utstrekning på nesten 2600 kvadratkilometer, hvorav størsteparten ligger innenfor Rana kommunes grenser. Vedtaket trer i kraft to år senere.

1989: Saltfjellet-Svartisen Nasjonalpark ble vedtatt opprettet. Området er på 2102 Km2
1989: En 34 år gammel mann fra Finland omkom på Svartisen 26. juli, da bretungen kalvet på Austerdalsisen.
1990: Statens Innkrevingssentral startet  i det gamle adm. bygget til Koksverket.

1991: Nyveien på 24 kilometer mellom Stokkabekken ved Bolna og Sørelva ble åpnet med turmarsj og sang med Jack Berntsen, lørdag 14. september ved det nye Polarsirkelsenteret på Saltfjellet som åpnet året før.   
1990: Den nye Mo i Rana jernbanestasjon ble 22. september offisielt åpnet.
1992: Kong Harald og Dronning Sonja besøkte Mo 31. juli på sin Nord-Norge tur.

1990: Elkem overtar sammen med andre private interesser aksjemajoriteten i det gamle jernverket , nå Norsk Jern Holding. Til sammen er det opprettet 52 nye bedrifter på jernverktomten.

1990: Asbjørn Granås fra Mo blir norgesmester i skyting, jegertrapp, mens Inger Blikra sikret seg NM-tittelen i styrkeløft, 67.5 kilos klassen. Blikra skulle komme til å dominere norsk styrkeløftsport i mer enn en ti-åreperiode, med flere norgesmesterskap bak seg. I 1998 tar hun også bronsemedalje i europamesterskapet.
1991: Jernverket blir nå fullstendig privatisert. Det nordiske Fundiakonsernet kommer inn på eiersiden.

1991: Elin Nilsen fra Bossmo & Ytteren er med på det norske laget som tar sølv i 4 x 5 kilometer stafett under VM i Italia.
1991: Inger Blikra sikrer seg et nytt norgesmesterskap i styrkeløft.
1992: Elin Nilsen fortsetter suksessen i langrennssporet - denne gang er hun med på laget som tar OL-sølv i 4 x 5 kilometer stafett.

1992: Merethe Myrvang vinner NM i lengde under mesterskapet, som blir avviklet i Mosjøen.
1992: Forfatteren Laila Stien fra Rana, bosatt i Finnmark, blir tildelt Språklig Samlings Litteraturpris.
1993: Både Nasjonalbiblioteket og NRK’s lisenskontor blir offisielt åpnet på Mo.
1993: Journalisten og forfatteren Tor Jacobsen mottar Nordland fylkes kulturpris.

1993: Stortingsrepresentant Åshild Hauan, opprinnelig fra Storforshei i Dunderlandsdalen, tiltrer som fylkesmann i Nordland, som den første kvinne i stillingen.
1994: Kennet Braaten, Rana, er med på det seirende kombinertlaget som går helt til topps i junior-VM. Braaten skulle i årene fremover komme til å prege norsk kombinertsport. Under OL i Nagano i 1998 er han med på å vinne laggull i kombinert, året etter blir det sølv i den samme øvelsen under VM i Ramsau.

1994: Elin Nilsen er igjen med på å ta sølv i 4 x 5 kilometer stafett, denne gang under jubeldagene i OL på Lillehammer. Dette året blir hun også norsk mester på 15 kilometeren. Sammen med lagvenninnene blir det en ny sølvmedalje i stafett i Nagano-OL i 1998.
1994: May Kristoffersen og Skule Stormdalshei tar hvert sitt NM i styrkeløft. Stormdalshei blir også mester både i 1996 og i 1998.

1995: En 11 år gammel jente fra Tromsø som deltok i speiderleiren på Gullbekkheia falt ut i og druknet i Stomdalsåga 11. august.(Savnet)
1995: Motorbanen og riksanlegget Arctic Circle Raceway, ble offisielt åpnet 12. august på Storforshei.
1995: Under VM i Thunder Bay i Canada kan Elin Nilsen hente hjem nok en sølvmedalje, også denne gang i stafetten.

1996: Mo industripark består nå av 87 bedrifter. Det finske selskapet Rautaruukki overtar nå Fundiaverket.
1998: Breføreren (også kjent som Svartiskongen), fotografen og idrettsmannen Karl Johan Westermark (født 14. juni 1910), gikk ut av tiden 16. mars. Han ble kåret til århundrets ranværing i 2000. I 2005 ble det avduket statue av Westermark ved rasteplassen på Røssvoll.
1998: Morten Ågheim fra Åga IL ble norsk mester i Lønnbergbakken på Raufoss (normalbakke). Året etter tar han sølvet i normalbakken på Rena i Østerdalen. Han avsluttet sesongen med NM sølv i storbakken Kløvstein i Meldal. 

1998: Den fredede 102 år gamle Losjebygningen, bygd av Losjens Karakterens Prøve (IOGT) i Mo, ble natt til til 12. mars omgjort til en ruinhaug, utført ved en miljøkriminell handling. Losjen som var Mos første kulturhus, ble innviet med juletrefest 27. desember 1896.
1999: Det åpne svenske mesterskapet i standardbil racing (STCC) ble  arrangert på Storforshei 14. og 15. august med til sammen ca. 15 000 tilskuere. Nordmannen Tommy Rustad vant årets løp.

1999: Elin Nilsen fra Bossmo & Ytteren IL ble norsk mester på 15 og 30 km langrenn. Hun ble nr. 4 på 15 km i Ramsau i Østerrike. 
1999: En mann fra Mo som fem år tidligere var dømt for voldtekt, og senere frifunnet, blir i Hålogaland lagmannsrett tilkjent en erstatning på en million kroner. Mannen hadde i utgangspunktet krevd 15 millioner kroner av staten.

1999: Forfatteren Dag Skogheim holdt talen  24. august da minnebautaen ble avduket i  Talvikparken til minne om de som falt fra under oppholdet ved Statens Tuberkulosesykehus (1947-1961) Bautaen i Altaskifer ble finansiert av LHL-foreninger i hele Nord-Norge og kommuner i Finnmark.