Det meste av malmen blir transportert med tog til Narvik der malmen blir transportert med båter rundt om til markedene over hele verden.
Anbefalt radio:
Navn etter fjellformasjon
LKAB har sitt navn etter fjellformasjonene Luossavaara og Kiirunavaara. De to første bokstavene i fjellnavnene pluss AktieBolag utgjør forkortelsen LKAB.
Anbefalt radio:
Den første forekomsten av jernmalm i fjellene rundt Kiruna og Malmberget ble kartlagt på 1600-tallet. Men det var vanskelig på den tida å nyttiggjøre seg rikdommene i fjellet. Det var først på 1890-tallet at gruvedriften kom i gang.
Vanskelige isforhold
Det ble bygd jernbane mellom Kiruna og Luleå, men vinteren og isforholdene gjorde det umulig med helårig utskipning av malm gjennom Bottenvika. Derfor ble løsningen å frakte malmen på jernbane til Narvik.
Ferdig 1902
Høsten 1902 var Ofotbanen ferdig bygd, og utskipningen fra havna i Narvik kom i gang. Byggingen av jernbanen til Narvik har for øvrig fått sitt eget kapittel i norsk jernbanehistorie. Rallarne er blitt et kjent begrep over hele landet.
Anbefalt fjernsyn - Hele Ofotbanen fra lufta, fra Narvik til svenskegrensa. Høst 2010:
Flere tusen rallare sto for den meget krevende byggingen av jernbanen fra Narvik gjennom Rombaksbotn og ned til havna i Narvik.
Turistmagnet
Senere er denne togstrekningen også blitt en turistmagnet, men først og fremst har malmbanen og LKAB vært en svært viktig brikke i utviklingen av Narvik som by. Selskapet har vært byens viktigste arbeidsplass i årtier.
Omfattende endringer
Men nedbemanning og effektivisering av driften har også vært ei stor utfordring for byen. Siden 1970-tallet har Narvik vært nødt til å tilpasse seg omfattende endringer i gruvedriften.
LKAB har ved inngangen til 2011 ca 3 700 ansatte. 600 jobber utenfor Sverige, og av disse er 179 knyttet til driften i Narvik. På det meste var det godt over 1000 ansatte ved LKAB Narvik.
12 betongsiloer
LKAB har de siste årene frem mot 2011 investert to milliarder svenske kroner i det nye losseanlegget SILA. Anlegget består av 12 gigantiske betongsiloer med en dybde på 60 meter. Det betyr at det årlig kan skipes ut 19 millioner tonn malm fra Narvik.
Det nye losseanlegget gjør sammen med nye og større lokomotiver og vogner, samt en forsterket Ofotbane, at det nå settes stadig nye rekorder i malmtrafikken.
Stort marked
Hoveddelen av jernmalmproduktene går til europeiske stålverk. Andre viktige markeder er Nord-Afrika og Sørøst-Asia. Salget av industrimineraler skjer først og fremst i Europa, men det er et voksende marked i Asia og USA.
LKAB er etablert med virksomheter i 15 land.
Anbefalt fjernsyn: Omstilling berger arbeidsplasser i Narvik. Fra 1984. Ved Magne Mortensen og Adrian Skogmo.:
Kilder: NRK, LKAB og Jernbaneverket