OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

1900-tallet i Rødøy

 

Rødøyløva i Rødøy Helgesen AIN.AS08142.0014

1900: Det var dette året 2 705 innbyggere i Rødøy Kommune.
1901: Rødøy Sparebank trådte i  virksomhet det året.
1901: Myken får anløp av det første dampbåten i fast rute.
1902: Den nye Gjerøy skole  ble tatt i bruk.

1903: To menn på 63 og 47 år og to 15 års gamle gutter fra Vågeng, omkom på vei heim fra konfirmasjonen, da båten kullseilte på Rødøyfjorden.
1904:  Seks menn omkom da listerbåten forliser ved innløpet til Grindvær.
1908: Butikken, kontoret og lageret  til Kjøpmann Jens Marselius Lossius i Losvika  brant ned til grunnen.

1909: En far og sønn fra Selsøysvær omkom da båten kullseilte i uvær.
1914: Tjongsfjorden ble hardt rammet da to mann kullseilte og druknet ved Kila.
1914: To mann  21 og 35 år gamle fra Sørfjorden, druknet da båten deres kullseilte ved Øresvik.
1916: Rødøy baptistmenighet ser dagens lys dette året.

1917: Den nye Nygård skole i Sørfjorden ble tatt i bruk.
1918: Myken fyrstasjon på Jutøya ble etablert. Fyret ble i 1975 automatisert og avfolket.
1919: Tre digre bjørner ble forleden sett i Melfjordbotn like nede ved sjøen skrev Nordlands avis.
1919: En mine fra første verdenskrig tar 12. februar livet av tre menn fra Rødøy, og skader tre andre ved slyngemoloen på Myken. 

1919: Rødøy herredsstyre bevilget 135 kroner til befaringskomiteen i anledning den påtenkte veien Melfjordbotn-Mo.
1921: Det har i år vært prøvedrift i Tjongfjords krommalmforekomster i regi av AS Det Norske Bergselskap.
1921: To menn på 38 og 24 år fra Utskarpen i Hemnes forulykket i Myken under uerfiske.
1922: Selsøyvik handelssted ved kjøpmann S. O. Jæger ble slått konkurs.

1923: Melfjordens landbruksselskap ble stiftet 7. januar med Lyder Forsmo som  formann.
1923: En 21 år gammel mann fra Melfjordbotn omkom 26. desember, da han på vei til Mo, ble tatt av et snøskred ved Storvatnet på Melfjellet.
1923: Den senere skøytekongen Hjalmar ”Hjallis” Andersen blir født i Kvalvika, Tjongsfjord.
1926: Rana skifterett slår Kjøpmann M. Lossius konkurs. Firmaet hadde utestående fordringer hos ca. 700 personer.

1926: Moloen på Myken står ferdig etter flere års arbeid.
1930: Rødøy Fisker- og Arbeiderforening stiftet 2. november med Sigurd Carson som formann.
1932: To unge menn på 18 og 26 år fra Gjesøy, omkom på heimvei fra fiske, da båten kullseilte i uværet.
1933: Nye rikstelefonstasjoner ble opprettet i Hytten og Melfjordbotn.
1935: Kjøpmann Oleiv Rossvoll kjøper M. Lossius forretning som ble startet i 1879 i Losviksundet.

1936: En 18 år gammel gutt druknet da båten lastet med ved kullseilte på Værangfjorden.
1938: En 21 årig mann fra Melfjordbotn druknet ved en båtulykke nært heimstedet.
1939: Sosialdepartementet bevilger nødhjelpsmidler til Melfjordbotn Idrettslag til opparbeidelse av idrettsplass. Et dagsverk blir betalt med kr. 1,50.
1940: En ny sykestue med åtte senger blir åpnet på Rødøy 6. mai.

1940: Fiskeren, natur-, kulturforskeren, samfunnsbyggeren og amatørarkeologen Edvard Jensen Havnø, født på Rødøya 23. april i 1869, gikk ut av tiden 8. mars. Han ble i 1934 utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs orden.
1942: En far, en sønn og en datter omkommer da båten deres blir dratt ned av brottene like utenfor hjemstedet på Nord-Værnes.

1942: MK «Havheim» av Træna med Fridtjof Holmen som skipper tranporterte Kaptein Birger Sjøberg til Melfjordbotn 20. april fra Selvær, for rekognosering av mulig transport av våpen over til Rana.
1942: Den 31 år gamle kapteinløytnant Håkon Offerdal, fra Horten, landet med Catalinaen «Vingtor», natten til tirsdag 21. juli ved gården Lines i Melfjorden, med SIS-agentene Ole Snefjellå og Arne Kristoffersen, 25 år fra Alta, som var på vei til Mo, og videre til Finnmark  med hurtigruta fra Indre Kvarøy. Med i bagasjen var radiosenderene Crux 1 til Mo og Crux II til Alta.

1942: Den 36 år gamle Haakon M. H. Jørgensen fra Bergen med 9 manns besetning, landet 8. desember kl. 11.00 formiddag i Melfjorden med Catalinaen «Vingtor», fra Woodhaven i Skottland og avleverte den 26 år gamle telegrafisten Tor Kristian Jordfald i Linesvika. Han returnerte til UK via Gressvatnet og Tärnaby, etter at radiostasjonen «Sagittarius» ikke fungerte på Tonnes.

1943: Fire mennesker, derav tre søsken, omkommer 28. desember da ei skøyte driver på holme i tett snødrev. Førti år tidligere, i oktober 1903, omkom morfaren til de tre søsknene, sammen med en dreng, på den samme holmen.

1943: Catalinaen «Vingtor » med kapteinløytnant Haakon M. H. Jørgensen bak spaken, landet ved Lines i Melfjorden natten til 15. mai, med SIS-agentene Ole Snefjellå, 26 år, og Erling Moe, 20 år, begge fra Mo, for etablering av SIS-stasjonen, Crux III i en hule på øya Renga. Disse folkene spillte en viktig rolle med rapporter til London, da amerikanske bombefly fra hangarskipet USS «Ranger» i Operation leader, 4. oktober, senket og uskadeligjorde ca. 10 skip langs nordlandskysten mellom Dønna og Bodø.

1943: Løytnant Aage Schaaning med Catalinaen «Viking», landet 15.august ved Voksholmen i Bleikværfjorden, etter en ca. 8 timers tur fra Skottland med forsyninger til Moe og Snefjellå. Dette ble hentet av Linesfolket og brakt til Renga. Crux III ble flyttet til Lines 10. desember og opererte tidvis derfra til Crux IV ankom etter nyåret.
 
1944: Ole Snefjellå ble hentet av u-båten HMS «Sea Nymph» 7. Januar til England, og ble byttet ut med Anton Arild, 27 år fra Alta, som kom sammen med senderen Crux IV. SIS-agentene la om til ny frekvens fra en nyoppsatt trehytte ovenfor steinura på Renga.
 
1944: DS «Narvik» ble senket 22. mars på Rødøyfjorden av en tysk u-båt. 18 mennesker omkom.
 
1944: John Kristoffersen sammen med hjelperen, den lokale gutten Lars hadde etter store strabaser tatt seg fram til gården Lines, etter at tyskerne hadde avdekket stasjonen på Onøy, for å treffe kjenningen Erling Moe som hadde trekkt inn fra Renga med senderen Crux IV. På nattmorgenen neste dag (D-dagen) 6. juni, ble Moe, Arild, Kristoffersen og unggutten skysset ut til Futøy i Selsøyværet av 24 årige Klaus Lines. Der ble de hentet ut av Catalinaen «Jøssing II» til Skottland, med løytnant Helge Balthazar Anonsen, 26 år, som flyger. 
 
1944: Den 24 år gamle Klaus Lines fortsatte sendingen fra «Renga» og senere fra Lines til krigens slutt, etter først å ha vært i Stockholm for henting av nytt kodeverk. Senderen Crux IV ble reaktivert og skiftet navn til Crux V utpå høsten. Han ble godt støttet av sin familie, og naboene Ottar og Ragnvald Hellervik og handelsmann Oscar Hansen på Tonnes.
 
1944: Ubåtjageren KNM «Vigra» med Leif «Shetlands» Larsen som skipper, ankommer Bukkøysund i Gjerøyvær 28. november med forsyninger til folkene rundt radiostasjonen Crux V. De blir møtt av båten «Svana» med Ottar Hellervik og flere fra Melfjorden.
 
1944: Fangeskipet MS «Riegel» med ca. 2 800 krigsfanger søkte tilflukt i Øresvik om kvelden 26. november til grytidlig neste morgen på sin ferd sørover.

1945: En 41 årig Sjømann fra Rødøy omkom da DS Sneland ble torpedert ved Belfast.
 
1945: Familien Lines i Melfjorden tok fra 21. juli 1942 til krigens slutt, i mot 5 catalinafly, 7 agenter, 4 illegale radiostasjoner, en ubåt og en ubåt-jager fra Storbritannia.
 
1946: Det var 3 081 innbyggere i Rødøy kommune dette året.
1949: Melfjordbotn IL tok i mot IL Halsakameratene 17 mai, til en privatkamp i fotball og tapte 0-4.
1949: En 75 år gammel mann druknet i Melfjorden da han falt ut av båten.
1950: Så sent som dette året har kommunen ikke en eneste kilometer ferdigbygd vei.

1950: Rødøy inntar en heller tvilsom rekord i Nordland når det gjelder fravær blant skoleelever. I kommunen er det i skoleåret 1949/50 en fraværprosent på hele 14,5! Gjennomsnittet for hele fylket er da 5,6%. Beiarn kommune kan vise til det laveste fraværet på bare 2,8%.

1951: Det ble avduket en bauta søndag 24. juni ved Losviksundet i av Rødøy Distriktsfiskarlag, til minne om de over 200 fiskere og sjømenn fra Rødøy som omkom på havet de siste 100 år.

1952: Et bolighus i Breivika i Tjongsfjord ble tatt av snøskred. En gutt på 8 år omkom, to voksne overlevde ulykken. 
1953: Beboerne  i  Melfjordbotn søker om statsstøtte til utflytting fra Kommunen.
1953: En 55 års gammel mann fra Melfjordbotn, omkom ved en fallulykke på valseverket i Mo.
1954: En fem års gammel gutt fra Gjesøy druknet da han falt utfor kaien på heimstedet.
1954: Den nye skolen i Øresvik ble åpnet.

1955: Rundt 4000 mennesker i Rødøy og Lurøy får nå elektrisk strømtilførsel.
Likevel er det fortsatt ett par tusen mennesker i de to kommunene som ennå må tenne parafinlampene sine i kjøkken og stue.

1955: To menn på 33 og 45 år fra Jektvik og Værangfjord omkommer i påska da de blir tatt av et
snøras i Værangfjorden.
1955: To unge brødre druknet under fiske ved Bolgvær.
1955: Ved en arbeidsulykke på anlegget kystriksveien i Tjongsfjord, omkom en 19 år gammel ungdom fra Jektvik.

1956: En 24 år gammel sjømann fra Melfjordbotn omkom i en ulykke på MT Gannsfjord i Atlanterhavet på vei fra Persia til  Philadelphia i USA.
1956: Reppa Kraftverk innerst i Tjongsfjorden ble åpnet av eieren Lurøy-Rødøy Kraftverk. Avsmeltingen fra Svartisen er viktig for verkets produksjon.
1957: Rødøys nye Sykestue blir innviet i nærvær av om lag 50 gjester.

1957: MK "Western N-42-R"  ble levert fra Arne Mølleviks & Sønners Båtbyggeri på Sund i Hemnes 19. desember til Emil Eliassen jr. på Myken. Den 70 fot lange seisnurperen forliste 24 år senere, og mannskapet på 7 omkom. Båten ble betegnet som den mest moderne, største og best utstyrte fiskebåten i Rødøy.
1957: I Rødøy er fortsatt 6 av de 15 skolene internatskoler med til sammen vel 100 elever. Bare 7 av de 18 lærerne i kommunen har godkjent utdannelse.

1959: Den 29 fots MK "Wikmand" av Øresvik forliste på vei til Selvær 15. februar. Skipper og eier og hans to sønner og en søstersønn omkom. Båten blir overrasket av kraftig uvær og forliser utenfor Bolga i Meløy. Ifølge Harry Pedersen ble "Wickmann" funnet i Otervær utenfor Nord-Nesøy i Rødøy kommune; styrhuset på en holme, mens robåten ble funnet i Bolgvær i Meløy kommune.

1959: Rødøy ble fra 1. juli overført fra Helgeland til Bodø Politidistrikt.
1960: Petter Moe får Kongens fortjenestmedalje etter 40 år som værobservatør
på Myken.
1961: En 50 år gammel Fiskeskipper fra Rødøy omkom  ved Ingøy i Finnmark, da båten «Nordvåg» brant opp.

1963: To jenter på 11 og 12 år fra Sørfjorden druknet under bading ved Heimervatnet.
1963: Kommunestyret beslutter å bygge nye skoler i Selsøyvik, Gjerøy og på Rødøya.
1964: Den nye sentralskolen i Tjongsfjord blir tatt i bruk.
1964: Tjongsfjord idrettslag ble stiftet 4. oktober.

1964: En ung mann fra Reppasjøen ramlet  på gaupejakt utfor et stup på ca. 80 m  i Holandsfjorden og omkom.
1965: En 30 år gammel mann fra Bukkøy  druknet, da båten kullseilte ved Engøya.
1966: Det private Arne Bangs Bilruter kom på veien i Tjongsfjord. Selskapet ble solgt til Saltens Bilruter i 1993.

1966: Den 6 meter høye polarsirkelstøtten med en globusformet kule på 3 meter i diameter, kom opp i skipsleia på den lille holmen «Vikingen» i Rødøy. Det var kaptein Holten på hurtigruteskipet MS «Finnmarken" fra VDS som lanserte ideen.

1967: Historiens første bilkollisjon i Rødøy meldte Nordlands avis, da to personbiler barket i hop på glatt føre ved Kila i Tjongsfjord.
1970: Ved folketellingen hadde Melfjordbotn 124 fastboende personer. Det er 45 færre enn i 1960.
1971: Nybygget BF «Melfjord» med plass til 24 personbiler, levert av Johan Drage AS på Rognan til SDS, åpnet 8. februar på FV-17, det nye sambandet Vågaholmen-Kilboghamn

1972: Kommunen innehar bortimot i norgesrekord ved at 61% av lærerne er uten utdannelse!
1973: For første gang i historien søker en tannlege seg aldeles frivillig til Rødøy.
1973: Historiker og forfatter Hans Olav Lahlum blir født 12. september i Mo i Rana. Han hadde mange av sine oppvekstår i Jektvik i Rødøy. Bosatt i Gjøvik (Oppland) fra 1989.

1973: Positivet eller negativt - folk i Rødøy er de som bruker minst penger på tipping her i landet med en innsats på kr. 5,85 pr. innbygger. Landsgjennomsnittet var dette året på vel 94 kroner.

1975: Den nye bilferja “Landego” blir satt inn i sambandet Vågaholmen-Kilboghamn på Kystriksveien.
1975: Telegrafstasjon ble opprettet  3. november for 100 år siden i Selsøyvik.
1975: I Rødøy blir det satt i gang en aksjon for å skaffe kommunen hurtigbåtforbindelse.

1975: Myken fyrstasjon på Jutøya opprettet i 1918 ble automatisert og avfolket.
1976: Det var 2 053 innbyggere i Rødøy kommune det året.
1977: SDS og Nordlands første en-skrogs hurtigbåt, MS ”Rødøyløven” fra Fjellstrand, som tok 92 passasjerer, og 5 tonn last, skapte kommunikasjonsrevolusjon, da den i juni ble satt inn i sambandet Myken - Melfjordbotn.

 

MS Rødøyløven, bygd 1977 for Saltens Dampskipsselskap. Rolf Schjesvold AIN.AS08142.0146

  

 

1977: På Myken er vannmangelen stor at skolen må holde stengt i to uker denne vinteren.
1978: En mann fra Nordnesøy omkom da Sjarken ”Mykengutt” forliste ved Ballstad.
1980: Jektvik fikk ferjeleie som mellomanløp.
1982: Veien til Rana fra Melfjordbotn ble åpnet 14. oktober, 63 år etter at kommunene Rødøy og Mo hadde befart trasêen over Melfjellet. Den ble etter kort tid bare sommervei.

1981: I Sørfjorden mister en gårdbruker halve buskapen da 12 kyr og okser dør av gjødselgass som har sivet inn i fjøset.
1982: Rødøy får landets største ambulanse/legeskyssbåt.
1983: Rødøy Sparebank ble fusjonert inn i Mo Sparebank.

1984: Sørfjorden fikk sitt ferjeleie for mellomanløp.
1984: Postkontoret i Selsøyvik blir ranet for 14 000 kroner - ranet ble aldri oppklart.
1985: Svømmehallen på Rødøya ble åpnet.
1985: Dagligvareforretningen i Øresvik blir totalskadd ved en brann.
1986: Verdier for nærmere tre millioner kroner da fiskebruket til Viggo Holmen på Myken brenner ned til grunnen.

1989: Under den såkalte “Mineraljakt i Nord” påviser Asmund Ravnå fra Rana for første gang i Nord-Norge mineralet thulitt som særlig brukes i smykker og prydstein. Funnet ble gjort i et avsidesliggende område i Sørfjorden i Rødøy.
1989: Saltfjellet-Svartisen Nasjonalpark ble vedtatt opprettet. Området er på 2102 Km2
1990: Det var 22 innbyggere i Melfjordbotn det året.

1991: BF «Rødøy» driftet av SDS, levert fra Trønderverftet, Hommelvik med plass til 50 personbiler, åpnet på FV-17, det nye sambandet Jektvik-Kilboghavn.
1992: Det var stor festivitas i Rødøy da Kong Glad, Hjalmar «Hjallis» Andersen lørdag 10. oktober åpnet den nye parsellen på FV-17 mellom Straumsvik og Reppen i Tjongsfjord. Den innbefattet også den nye 3 232 meter lange Strømdalstunnelen.  Vel 1000 mennesker deltok i åpningen.
             
1997: Den nye katamaranen MS «Rødøyløven» sertifisert for 92 passasjerer. Levert fra Kværner Fjellstrand og Oma Båtbyggeri, driftes av OVDS, settes 1. juni  i trafikk i Rødøybassenget.
1999: Ved folketellingen var det 1 589 innbyggere i Rødøy kommune.