OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fiskebåten «Western»

En ufattelig tragedie skulle komme til å ramme det vesle fiskeværet Myken i februar 1981, kjent som ”Western”-forliset.

En ulykke som skulle komme til å prege øysamfunnet i flere ti-år.

Losset på Lovund

Natt til fredag 6. februar hadde seisnurperen “Western” losset en fangst på Lovund. Mannskapet skulle bare spise og hvile seg litt før de satte kursen hjemover mot Myken. Været var ikke det beste, det blåste kuling - men likevel ikke verre enn det et fartøy som “Western” skulle tåle.

Pårørende ble urolige

Timene gikk, men “Western” kom ikke hjem som avtalt. De pårørende begynte å bli urolige, det var uvanlig at de der hjemme ikke fikk beskjed når noe heftet.

Leteaksjon

Etter hvert skjønte folk at noe alvorlig kunne ha skjedd. Det ble satt i gang en større leteaksjon - det ble lett fra lufta og på sjøen, men som timene og dagene gikk svant stadig håpet om å finne båt og mannskap i god behold.

Vraket lokalisert

Det skulle dessverre vise seg at det verste hadde skjedd. Noen dager senere ble vraket av “Western” lokalisert i farvannet utenfor Lovund. Sju mann, deriblant eieren, hans to sønner og en svigersønn, var blant dem som ble tilbake på havet for godt.

Kontroversiell konklusjon

En havarikommisjon kom fram til at “Western” hadde kantret etter at en brottsjø hadde slått innover båten. Etter kommisjonens mening var også stabiliteten på “Western” for dårlig. Det var en konklusjon som mange var uenige i. For å få fastslått årsaken til forliset ble det med private midler gjort flere forsøk på å heve båten.

Spleiselag

I løpet av 1980-tallet blir det gjort flere mislykkede forsøk på å heve vraket. Og det skal gå flere tiår før det kommer til resultater.
Nordland fylkesråd vedtar i 2007 at "Western"-vraket skal heves. Og dette skal skje i et samarbeide mellom fylkeskommunen, Sveins minnefond på Bolga, og Nordland fylkes fiskarlag.

Vrakrester hevet i 2008

Bergingsselskapet Seløy Undervannsservice hevet restene av båten i helga 11.-13. april 2008. Vrakdelene ble så undersøkt av metallurgiske eksperter hos Kongsberg i Trondheim. Granskingskommisjonen og Nordland fylkeskommune konkluderte med at hullene i skroget ikke skyldes et prosjektil, slik det blant annet hadde vært spekulert i.

-Stabilitetsproblem

Og endelig, 17.november 2008, leverte havarikommisjonen, som ble ledet av Brit Ankill, sin rapport til Justisdepartementet.
Kommisjonen konkluderer der med at det mest sannsynlig var stabilitetsproblemer som forårsaket forliset.
Men fremdeles er det uklart hva som skjedde rett før båten gikk ned.