«FJORDLANDSKAP» av Adelsteen Normann - olje på lerret.
Eilert Adelsteen Normann (1848 - 1918) er jekteskippersønnen fra Vågøya like nord for Bodø som i 1869 reiser til Düsseldorf i Tyskland og utdanner seg til kunstmaler.
Han bosetter seg i Tyskland, men vender tilbake til Norge hver sommer på leting etter motiver.
Vekker oppsikt
På prestisjetunge utstillinger i europeiske storbyer og i USA vekker han oppsikt med sine vestlandske og nordnorske fjordlandskaper. Og for sine bilder av midnattsolen. Han belønnes med priser og utmerkelser og er en av favorittmalerne til den tyske keiseren.
”Måtte de vunne seire anspore kunstneren til alvorlig streben for å stille seg inn i rekken av våre betydeligste landskapsmalere, i blant hvilke hans smukke naturoppfatning, medfødte talent og iherdige arbeid da sikkert snart vil berede ham en hederlig plass,” skriver vår første professor i kunsthistorie ved universitetet i Oslo, Lorentz Dietrichson, i boken Nordisk Kunstner-Album, som utkom i København i 1878.
Også Jens Thiis, vår første direktør ved Nasjonalgalleriet ser med positive øyne på Adelsteen Normanns bilder. I boken Norske malere og billedhuggere fra 1904, skriver Thiis:
"Grovt effektfulle"
”Det er ikke å undres over, at disse grovt effektfulle, flott og bredt malte og særdeles dekorative kolossalbilder har vakt beundring på de store europeiske utstillinger, hvor sterke midler lettest fanger mengdens blikk. Og det er rimelig, at Adelsteen Normann er viden kjent som maleren av midnattsolens land. Mer enn noen annen norsk maler har utvilsomt Normann bidratt til å lede turiststrømmen inn over sitt fedreland.”
Normann og Munch
FRA VÅGØY: «Fra Vaagø ved Bodø, Norge Midtsommernat» – olje på lerret.
Men Adelsteen Normann har også blikk for andres talent. I Kristiania oppdager han den ukjente Edvard Munch, som han inviterer til Berlin. Utstillingen blir en skandale, men også en døråpner til den store verden for Edvard Munch, som alltid vil minnes Adelsteen Normann som ”Gentlemannen fra Vågøya”.
Anbefalt radio:
Men Normann blir glemt
Edvard Munch blir vår mest berømte maler. Adelsteen Normann blir glemt. Til tross for hans forkjærlighet for detaljene, hans talent, hans kraft og hans bredde. Og ikke minst; hans suksess, mens han levde. Men suksess kan skade. Mer enn motgang. Suksess kan bedøve. Sløve. Fordi suksess oppfordrer til gjentagelse. Til å behage et publikum, som allerede jubler.
ADELSTEEN NORMANN på sine eldre dager i sitt atelier i Berlin. Maleriet på staffeliet til venstre kan være «Motiv fra Lofoten» som henger i rådhuset i Svolvær.
Ukjent
Feil sted til feil tid
På sitt beste er Adelsteen Normann en av våre betydeligste landskapsmalere. Hvordan er det da mulig at han har vært glemt i nesten hundre år? Etter at han går ut av tiden i 1918 råder en oppfatning blant skandinaviske kritikere og kunsthistorikere om at Adelsteen Normann valgte feil sted til feil tid, fordi Düsseldorfs storhetstid i malerkunsten var forbi da han kom dit i 1869.Han blir også kritisert for å være for lite nyskapende, og at han malte for turistene og de store salongene. Adelsteen Normann blir dømt sør og ned.
Tid for å korrigere
At han forlot den düsseldorfske malertradisjonen og nærmet seg andre uttrykksformer og retninger i malerkunsten de siste ti-årene av sitt liv, har det vært lite fokus på. Først på slutten av 1900-tallet var tiden moden for å korrigere det endimensjonale bildet av maleren fra midnattsolens land.