OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Flyulykken på Værøy

I april 1990 krasjet et fly få minutter etter avgang fra flyplassen på Værøy. Alle fem om bord omkom. Vindforholdene på stedet ble anslått som årsak til ulykken.

Skjærtorsdag 12. april 1990 var Widerøes Twin-Otter med tre passasjerer og et mannskap på to klar for avgang på sin faste rute til Bodø.
Været var ikke spesielt dårlig, bortsett fra at vindforholdene er ustabile.

OK fra tårnet

Fra tårnet fikk besetningen klarsignal om at de kan ta av. Flyet bautet seg opp langs fjellsiden, steg sakte og la utover havet med kurs for Bodø.

Alle omkom

Så plutselig - etter bare noen minutter - ble forbindelsen med flyet brutt. Det ble etter hvert klart at Twin-Ottermaskinen hadde styrtet i havet. Antakelig som følge av vindforholdene. Alle de fem om bord omkom.

Rystet samfunn

Menneskene i det vesle øysamfunnet var naturligvis rystet over tragedien som har rammet dem.
 

Anbefalt fjernsyn - Vrakrester funnet etter værøyulykka. Kveldsnytt 12. april 1990. Med politimester Olav Sønderland, major og flyver Ketil Vik, Bård Mikkelsen, leder i Widerøes, samt reporter Tord Berthinussen:

Det hadde vært en gledens dag da kortbaneflyplassen på øya endelig kunne åpnes knapt fire år tidligere, for dermed var det slutt på mer enn 20 års transport med helikopter til Bodø.

Helikopteret stabilt

Dette hadde i seg selv vært et stort fremskritt - etter at de til alle tider bare hadde hatt sjøverts forbindelse over farlig hav til fastlandet. Og mange var det som ville beholde helikoptret som kunne vise til en regularitet på nesten 100 % - atskillig bedre enn det noen kortbaneflyplass kunne vise til.

Åpnet i 1986

Men myndighetene fikk de som de ville - og den 2. Juli 1986 kunne daværende samferdselsminister Kjell Borgen foran nesten alle som kunne krype og gå på Værøy klippe over snora som markerte at flyplassen til mer enn 40 millioner kroner var for åpnet å regne.

Fallvinder

Helt fra flyplassprosjektet tok form var det mange som mente at plasseringen var uheldig. Flyplassen skulle nemlig ligge rett under øyas høyeste fjell, Nordlandsnubben på 456 m o. h. - kjent for sine farlige fallvinder.

Avbrutte landinger

Det viser seg snart at de som har spådd at værforholdene rundt flyplassen ville føre til dårligere regularitet, får rett. I 1989 må for eksempel mer enn hvert femte fly avbryte landingen på grunn av de ekstreme vindforholdene. Og i januar 1990 er regulariteten nede i under 60%.

Stengt for godt

I januar 1992 blir flyplassen stengt for godt. Ingen påtar seg ansvaret for fadesen. Og fra juni 1993 er helikoptret igjen på plass på Værøy.

Anbefalt radio: