OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

De første flyene i Hattfjelldal

De første to flyene i fjellbygda, landet på Hattfjelldalsvollen 10. august 1933. 

PERSONENE på bildet (f.v.): Torger J. Hattfjelldal, flyger Odd Chr. Ystgård, Hans Kalkvik (sønn av lensmann Egil Kalkvik), mekaniker, fenrik Tore Holm, Emil Hansen (fra Mosjøen, sjåfør på Røsvassruta) og Sverre Olsen. Foran to Tiger Moth - Klikk for stort bildePERSONENE på bildet (f.v.): Torger J. Hattfjelldal, flyger Odd Chr. Ystgård, Hans Kalkvik (sønn av lensmann Egil Kalkvik), mekaniker, fenrik Tore Holm, Emil Hansen (fra Mosjøen, sjåfør på Røsvassruta) og Sverre Olsen. Foran to Tiger Moth Ukjent

Dette var to militære fly av typen "Tiger Moth". Det ble lagt ut hvite håndduker for å markere landingsstripa på åkeren.

Kom fra Alta

Flyene var på retur fra Alta, etter at de hadde vært på flyplass-rekognosering i Nord-Norge. Formålet med landingen var opptanking av drivstoff og overnatting på stedets gjestgiveri.
På tur oppover fra Værnes 1. august, hadde de også vært nede på Skjervengan i Mosjøen. Flyene hadde en rekkevidde på 480 kilometer før opptanking.

Ble senere forsvarssjef

Flygerne var Kaptein Bjarne Øen og Løytnant Odd Chr. Ystgård. Bjarne Øen ble senere general, sjef for luftforsvaret, og norsk forsvarssjef. Han ledet byggingen av Norges hovedflyplass Fornebu, og ble dens første sjef fra 1938.