I disse dager behandles en ny arkivlov i Stortinget. Den 27. mai var loven oppe til diskusjon i Stortinget, og 2. juni ble det gjort en førstegangs avstemming.
Når Stortinget vedtar, opphever eller endrer lover, går lovarbeidet gjennom flere ledd:
- Forberedende lovarbeid
- Lovforslag
- Komitébehandling
- Behandling i Stortinget i to omganger
- Sanksjonering (godkjenning) av Kongen i statsråd
Arkivloven har dermed kommet til punkt 4, og må behandles i Stortinget én gang til før den kan godkjennes av Kongen i statsråd. Etter at loven blir vedtatt, er det også ventet at det kommer til å bli utarbeidet forskrifter til den nye loven.
Hele lovteksten i den foreslåtte nye arkivloven kan du lese her: stortinget.no.
Hva ble bestemt under første behandling i Stortinget?
Arkivforbundet har foretatt en gjennomgang av de ulike endringsforslagene til loven og hva de ulike partiene stemte: arkivforbundet.no.
Selve lovforslaget ble vedtatt, med 90 stemmer for og 5 stemmer mot.
Endringsforslag
Før representantene voterte over forslaget, ble det behandlet flere endringsforslag:
- Venstre foreslo å sende hele loven tilbake til regjeringen. De ønsket et mer omfattende lovarbeid. Dette forslaget ble nedstemt.
- Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre foreslo å endre oppdragsbrevet til Arkivverket, for å sikre «en mer helhetlig og moderne regulering av arkivpliktene i offentlig sektor, tilpasset den digitale utviklingen og med et særlig blikk på automatisert saksbehandling». Dette forslaget ble også nedstemt.
- Senterpartiet, SV og Venstre hadde et forslag om at fylkenes ansvar for privatarkiv skulle lovfestes. Dette fikk støtte fra MDG og Rødt, men ble nedstemt av de andre partiene.
§7 - Private aktører med offentlige oppgaver
I løpet av forarbeidet med loven ble det gjort noen justeringer før den ble behandlet i Stortinget. Paragraf 7 i lovforslaget ble endret fra et tidligere forslag, slik at den nye loven nå sier:
§ 7 Dokumentasjon av lovpålagde oppgåver som er løyste på vegner av organet
Eit organ som inngår avtale om at eit rettssubjekt som ikkje er omfatta av lova, skal løyse lovpålagde oppgåver på organet sine vegner, skal sørgje for at dei pliktene organet har etter lova, blir følgde opp i oppgåveløysinga.
Organet har plikt til å ta imot dokumentasjon som gjeld oppgåveløysinga, når rettssubjektet som har løyst oppgåvene, ikkje lenger treng eller har rettmessig krav til dokumentasjonen.
Departementet kan gi forskrift om unntak frå føresegner gitt i eller i medhald av lova for rettssubjekt som løyser oppgåver på vegner av eit organ.
Dette er en endring fra den gamle arkivloven, som betyr at rettighetsdokumentasjon nå skal tas vare på også når det er private aktører som utfører oppgaver på vegne av det offentlige!